Για δεκαετίες, τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη θεωρούνταν δύσκολο να πωληθούν εντός Ευρώπης. Με εξαίρεση τις ελληνικές αγορές Mirage F1 και Mirage 2000, οι οποίες αποτέλεσαν μοναδικές εξαιρέσεις στην ευρωπαϊκή αγορά, η πιθανότητα να ακολουθήσει άλλη χώρα με τα Rafale θεωρούνταν εξαιρετικά μικρή.

Η Ελλάδα, ωστόσο, άλλαξε τα δεδομένα, σημειώνει το 19fortyfive.com. Με την προμήθεια 24 Rafale από τη Γαλλία, η Πολεμική Αεροπορία έγινε ο πρώτος ευρωπαίος πελάτης του αεροσκάφους — μια απόφαση που αρχικά θεωρήθηκε «μεμονωμένη». Όμως η συνέχεια διέψευσε τις προβλέψεις.

Ακολούθησε η Κροατία, η οποία επέλεξε τα Rafale έναντι των Gripen και F-16V, παραγγέλνοντας 12 μονάδες. Λίγους μήνες αργότερα, η Σερβία ανακοίνωσε και αυτή την απόκτησή τους, με τον Πρόεδρο Βούτσιτς να επισημαίνει τη συμφωνία κατά την επίσκεψη του Εμανουέλ Μακρόν στο Βελιγράδι.

Παράλληλα, η Ελλάδα έκανε γνωστή την πρόθεση να αποκτήσει δεύτερη μοίρα Rafale (12 επιπλέον αεροσκάφη), εδραιώνοντας τη θέση της ως προπομπός της γαλλικής αεροπορικής τεχνολογίας στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με Αμερικανούς αναλυτές, η στροφή αυτή δεν είναι τυχαία. Το Rafale προσφέρει μεγαλύτερη επιχειρησιακή και πολιτική αυτονομία στους αγοραστές του, σε αντίθεση με το αμερικανικό μοντέλο ελέγχου που συνοδεύει π.χ. τα F-35. Επιπλέον, η επιμονή και εμπορική ευελιξία της Dassault έπαιξαν κομβικό ρόλο.

Η «σφραγίδα» έσπασε. Και η Ελλάδα ήταν αυτή που άνοιξε τον δρόμο.

Διαβάστε επίσης:

Τι θα κάνει η Σαουδική Αραβία 1.000 πυραύλους AIM-120C-8;

Ισραήλ και Τουρκία σε νέα τροχιά σύγκρουσης που θυμίζει Mavi Marmara