Ο Ιρακινός υπουργός Πετρελαίου Χαγιάν Αμπντουλγανί ανακοίνωσε ότι οι εξαγωγές πετρελαίου μέσω του λιμανιού Τσεϊχάν θα ξαναρχίσουν άμεσα, είτε σήμερα είτε το αργότερο αύριο. Η δήλωση έγινε στο πλαίσιο επίσκεψής του στο Κιρκούκ και δημοσιεύτηκε από το επίσημο ιρακινό πρακτορείο INA. Ο υπουργός ανέφερε ότι η επανεκκίνηση της ροής πετρελαίου γίνεται σε συνεργασία με την Περιφερειακή Κυβέρνηση του Κουρδιστάν και ότι στην πρώτη φάση θα εξαχθούν 80.000 βαρέλια την ημέρα.

Η ροή πετρελαίου προς το τουρκικό λιμάνι είχε διακοπεί στις 25 Μαρτίου 2023, έπειτα από απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου στο Παρίσι, το οποίο εξέταζε ζητήματα σχετιζόμενα με τις εξαγωγές πετρελαίου μεταξύ Τουρκίας και Ιράκ.

Από την πλευρά της Τουρκίας, ο υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ, δήλωσε ότι έχει σταλεί στην ιρακινή πλευρά ένα νέο σχέδιο συμφωνίας για τον αγωγό αργού πετρελαίου. Όπως τόνισε, ο αγωγός διαθέτει εμπορικό δυναμικό ύψους 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εφόσον λειτουργήσει στη μέγιστη χωρητικότητά του, η οποία φτάνει τα 1,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

Ο Μπαϊρακτάρ υπενθύμισε ότι η συμφωνία για τον αγωγό είχε συναφθεί το 1973 και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε το 1976. Ωστόσο, στην πράξη, δεν αξιοποιήθηκε ποτέ στο μέγιστο των δυνατοτήτων του. Όπως εξήγησε, η προηγούμενη συμφωνία δεν ήταν ικανοποιητική ούτε νομικά ούτε εμπορικά, με αποτέλεσμα να δημιουργεί συνεχείς διαμάχες μεταξύ των δύο χωρών από το 2014.

Ο υπουργός σημείωσε πως, παρόλο που η συμφωνία έληγε τον Ιούλιο του 2026 και θα μπορούσε να παραταθεί αυτόματα, η Άγκυρα αποφάσισε να μη συνεχίσει τη συνεργασία με το παλιό νομικό πλαίσιο. Αντί αυτού, πρότεινε νέο σχέδιο συμφωνίας με στόχο τη λειτουργία του αγωγού χωρίς νομικά εμπόδια και με πλήρη εκμετάλλευση της χωρητικότητας του.

Σύμφωνα με τα λόγια του, αν το Ιράκ εκμεταλλευτεί τη νέα διαδρομή, θα μπορεί να εξάγει σχεδόν το 40% της ημερήσιας παραγωγής του μέσω Τουρκίας. Η συγκεκριμένη διαδρομή προσφέρει πρόσβαση σε αγορές της Ευρώπης και της Μεσογείου, μειώνοντας τη μονοεξάρτηση από το λιμάνι της Βασόρας.

Ο Μπαϊρακτάρ αναφέρθηκε επίσης στην Αναπτυξιακή Πορεία, δηλώνοντας ότι είναι δυνατή η μετατροπή της σε ενεργειακή διαδρομή μεγάλης στρατηγικής αξίας. Με βάση τη μέγιστη ημερήσια ροή, υπολόγισε ότι ο αγωγός μπορεί να αποφέρει έσοδα ύψους 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον χρόνο.

Διαβάστε επίσης:

Geopolitical Futures: Η Τουρκία σε πορεία ανάδειξης σε περιφερειακή υπερδύναμη

Η Τουρκία ενισχύει το ναυτικό της με εγχώριες πλατφόρμες ελικοπτέρων – Στρατηγικό βήμα απεξάρτησης