Η Λισαβόνα βρίσκεται μπροστά σε μια μεγάλη απόφαση για την αεροπορική της ισχύ. Τα F-16 που υπηρετούν εδώ και δεκαετίες στην πορτογαλική αεροπορία έχουν φτάσει στα όριά τους και το ερώτημα του διαδόχου έχει ανοίξει για τα καλά. Τον τελευταίο μήνα, όλο και περισσότερα πορτογαλικά μέσα στρέφουν το βλέμμα τους στο Rafale F4, το γαλλικό μαχητικό που ήδη πετά με ελληνικά και κροατικά χρώματα.

Οι λόγοι δεν είναι τυχαίοι. Το Rafale έχει το πλεονέκτημα ότι δεν εξαρτάται από αμερικανικούς περιορισμούς εξαγωγών, κάτι που σημαίνει πως οι αποφάσεις θα λαμβάνονται αποκλειστικά στην Ευρώπη. Επιπλέον, η αντοχή που έδειξε σε πραγματικές επιχειρήσεις ενίσχυσε την εικόνα του ως αξιόπιστου και ασφαλούς αεροσκάφους.

Στη Λισαβόνα βλέπουν επίσης την προοπτική. Η αγορά του F4 ανοίγει τον δρόμο για μελλοντική αναβάθμιση στο Rafale F5 και πιθανή συμμετοχή στο φιλόδοξο ευρωπαϊκό πρόγραμμα SCAF. Μια τέτοια εξέλιξη θα έφερνε την πορτογαλική OGMA στο επίκεντρο της συνεργασίας με τη Dassault.

Απέναντι σε όλα αυτά η Lockheed Martin προβάλλει το F-35 ως «μαχητικό του ΝΑΤΟ». Όμως το κλίμα στη χώρα έχει αλλάξει. Η πολιτική ένταση με την Ουάσινγκτον και το παράδειγμα της Ελλάδας, που ήδη αξιοποιεί επιχειρησιακά τα Rafale, γέρνουν τη ζυγαριά υπέρ της Γαλλίας.

Αν η απόφαση κλειδώσει, η Πορτογαλία θα είναι η τέταρτη χώρα στην Ευρώπη που επιλέγει Rafale, μετά την Ελλάδα, την Κροατία και τη Σερβία.

Διαβάστε επίσης:

Οι HIMARS κάνουν ελληνική λίμνη το Αιγαίο χωρίς φρεγάτες

SCAF σε κρίση και τη λύση δίνει η Dassault: Ποιος ο ρόλος των Rafale και τι σημαίνει για την Ελλάδα