Τον τελευταίο καιρό, οι ειδήσεις που έρχονται από την γειτονική χώρα σχετικά με το KIZILELMA είναι καταιγιστικές. Δεν πρόκειται απλώς για τυπικές δοκιμές, αλλά για μια επίδειξη δύναμης και τεχνολογικής ωρίμανσης που φαίνεται να επιταχύνει τις εξελίξεις. Το τουρκικό μη επανδρωμένο μαχητικό της BAYKAR, το οποίο αποτελεί ίσως το πιο φιλόδοξο εγχείρημα της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, περνάει πλέον από τη θεωρία στην πράξη με ρυθμούς που εκπλήσσουν ακόμα και τους πιο δύσπιστους αναλυτές.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του TRT Haber και του δημοσιογράφου Σερτάκ Ακσάν, οι πρόσφατες δραστηριότητες δεν είναι απλώς βήματα προόδου, αλλά άλματα. Το αεροσκάφος δοκιμάστηκε σε σενάρια που εφαρμόζονται για πρώτη φορά παγκοσμίως σε μη επανδρωμένη πλατφόρμα, αποδεικνύοντας πως η ιδέα ενός «εθνικού οικοσυστήματος» (ραντάρ, πύραυλος, αεροσκάφος) είναι πλέον χειροπιαστή πραγματικότητα.

Παγκόσμιες πρωτιές και τεχνολογία αιχμής

Ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία των πρόσφατων δοκιμών ήταν η ενσωμάτωση του ηλεκτρο-οπτικού συστήματος στόχευσης TOYGUN. Πρόκειται για ένα σύστημα χαμηλής παρατηρησιμότητας, το οποίο αναπτύχθηκε με εγχώριους πόρους και χρησιμοποιήθηκε επιτυχώς για πρώτη φορά σε τέτοιου είδους αεροσκάφος. Ωστόσο, τα βλέμματα όλων στράφηκαν στην επόμενη φάση: τη συνεργασία του ραντάρ AESA MURAD με τον πύραυλο αέρος-αέρος Gökdoğan.

Οι εικόνες του KIZILELMA να πετάει φέροντας το προηγμένο ραντάρ και να πυροδοτεί τον πύραυλο, δεν ήταν απλώς μια επίδειξη. Ήταν η απόδειξη πως τα χρόνια ερευνών αποδίδουν καρπούς. Όπως επισημαίνει ο αμυντικός αναλυτής Γιουσούφ Ακμπάμπα, αν και φαινομενικά οι δοκιμές έγιναν «η μία πίσω από την άλλη», στην πραγματικότητα αντικατοπτρίζουν μια μακροχρόνια προετοιμασία που τώρα βγαίνει στο φως, επιβεβαιώνοντας τα δεδομένα του σχεδιασμού στο πεδίο της μάχης.

Αερομαχίες με F-16 και το βλέμμα στο μέλλον

Ίσως το πιο εντυπωσιακό στοιχείο των τελευταίων ημερών ήταν η κοινή πτήση του KIZILELMA με τουρκικά F-16. Σε μια προσομοίωση που κόβει την ανάσα, το μη επανδρωμένο αεροσκάφος κατάφερε όχι μόνο να «κλειδώσει» τα επανδρωμένα μαχητικά αλλά και να τα καταρρίψει σε εικονικό περιβάλλον. Αυτό το γεγονός αλλάζει τους κανόνες εμπλοκής.

Το πλεονέκτημα εδώ είναι διπλό: οικονομικό και επιχειρησιακό. Η πτήση ενός F-16 κοστίζει εκατομμύρια και η παραμονή του στον αέρα είναι περιορισμένη (περίπου 1,5 ώρα). Αντίθετα, το KIZILELMA προσφέρει μια οικονομική λύση με δυνατότητα παραμονής στον αέρα για 4-5 ώρες. Αυτό δημιουργεί έναν «πολλαπλασιαστή ισχύος» σε περιοχές όπως το Αιγαίο, όπου η διαρκής παρουσία είναι κρίσιμη.

Ο κρίσιμος ρόλος για το Εθνικό Μαχητικό KAAN

Όλα τα παραπάνω δεν αφορούν μόνο το παρόν, αλλά προετοιμάζουν το έδαφος για τη «ναυαρχίδα» της τουρκικής αεροπορίας, το Milli Muharip Uçak KAAN (Εθνικά Αεροσκάφη Μάχης KAAN). Οι ειδικοί τονίζουν πως τα δεδομένα που συλλέγονται από τις πτήσεις του KIZILELMA είναι «χρυσός» για την ανάπτυξη του KAAN. Το ραντάρ MURAD που θα φορέσει το KAAN θα είναι ακόμα πιο εξελιγμένο, αλλά η τωρινή εμπειρία εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο και χρήμα.

Η επόμενη μεγάλη πρόκληση; Η χρήση των εσωτερικών σταθμών οπλισμού. Όταν οι πύραυλοι μπουν μέσα στην άτρακτο, η χαμηλή παρατηρησιμότητα (stealth) του αεροσκάφους θα αυξηθεί δραματικά, καθιστώντας το έναν αόρατο και θανάσιμο κίνδυνο για κάθε αντίπαλο. Όπως όλα δείχνουν, η στιγμή που θα δούμε βολή πυραύλου μέσα από την «κοιλιά» του KIZILELMA δεν είναι μακριά, ολοκληρώνοντας το παζλ μιας προσπάθειας ετών.

Διαβάστε επίσης:

Η επόμενη κίνηση του Ερντογάν στη σκακιέρα: Τι ετοιμάζει με τον Πούτιν και η «συμμαχία» με τη Νότια Αφρική

Η Άγκυρα κλιμακώνει για τον χάρτη της Ελλάδας με τις ελληνικές θαλάσσιες ζώνες

«Πόλεμος» Χαρτών στο Αιγαίο: Η Τουρκία απορρίπτει τον Ελληνικό Θαλάσσιο Σχεδιασμό