Ολοκληρώθηκαν με τον τραγικότερο τρόπο οι έρευνες στη Γεωργία για τον εντοπισμό των 20 Τούρκων στρατιωτικών που επέβαιναν στο μοιραίο στρατιωτικό αεροσκάφος C-130, το οποίο συνετρίβη την Τρίτη, 11 Νοεμβρίου. Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση του Τουρκικού Υπουργείου Άμυνας, εντοπίστηκε και η τελευταία σορός, κλείνοντας τον κύκλο της επιχείρησης έρευνας και διάσωσης στην περιοχή κοντά στα σύνορα Γεωργίας-Αζερμπαϊτζάν.

Το μεταγωγικό C-130 των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων (TSK) εκτελούσε πτήση επιστροφής από το Αζερμπαϊτζάν, όταν χάθηκε από τα ραντάρ. Το μαύρο κουτί του αεροσκάφους, μαζί με τις σορούς 19 στρατιωτικών, είχαν βρεθεί την προηγούμενη ημέρα.

Στο μικροσκόπιο τα αίτια της συντριβής

Η περιοχή της συντριβής παραμένει αποκλεισμένη, με μια ομάδα 70 Τούρκων εμπειρογνωμόνων να «χτενίζει» την περιοχή, συλλέγοντας κυριολεκτικά κάθε στοιχείο που θα μπορούσε να ρίξει φως στα αίτια. Το Υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας, ανέφερε ότι η προκαταρκτική έκθεση αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα.

Οι πρώτες εικόνες και βίντεο που είδαν το φως της δημοσιότητας, δείχνουν το αεροσκάφος να έχει διαλυθεί στον αέρα πριν την τελική πρόσκρουση. Συγκεκριμένα, η ουρά και το ρύγχος φαίνεται να έχουν αποκολληθεί πλήρως από την άτρακτο, με μεγάλα τμήματα να πέφτουν ανεξάρτητα στο έδαφος. Η κύρια άτρακτος συνετρίβη λίγα δευτερόλεπτα αργότερα.

Τα ερωτήματα για τους κινητήρες και το μαύρο κουτί

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι παρατηρήσεις για τους τέσσερις κινητήρες του C-130. Σύμφωνα με οπτικό υλικό, ένας κινητήρας φαινόταν να διαφέρει από τους άλλους, ορισμένοι έλικες συνέχιζαν να περιστρέφονται, ενώ από έναν ή δύο κινητήρες εξήλθε στιγμιαία φλόγα και καπνός. Το αν αυτό υποδεικνύει τεχνική βλάβη εν πτήσει, θα διευκρινιστεί μόνο μετά την ανάλυση των δεδομένων από το μαύρο κουτί. Οι καταγραφείς πτήσης (FDR) και συνομιλιών (CVDR) έχουν ήδη μεταφερθεί στην Άγκυρα για εξέταση.

Όλα τα συντρίμμια έχουν συλλεχθεί και θα μεταφερθούν στην Τουρκία για εξονυχιστική τεχνική ανάλυση. Αξιωματούχοι σημείωσαν ότι, αν και υπήρξε ένα παρόμοιο δυστύχημα με C-130 στις ΗΠΑ το 2017, η τρέχουσα υπόθεση φαίνεται να διαφέρει, καθώς η αποκόλληση της ουράς συνέβη υπό διαφορετικές συνθήκες.

Καθήλωση των C-130 και οργή για τα social media

Ως άμεσο προληπτικό μέτρο, το Τουρκικό Υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε ότι ολόκληρος ο στόλος των αεροσκαφών C-130 της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας καθηλώνεται στο έδαφος από τις 12 Νοεμβρίου 2025. Οι πτήσεις θα επιτραπούν ξανά μόνο μετά από πλήρεις τεχνικούς ελέγχους σε κάθε αεροσκάφος.

Έρευνες για τη διαρροή ονομάτων των πεσόντων

Παράλληλα με την έρευνα για το δυστύχημα, το Υπουργείο εξέφρασε τη βαθιά του δυσαρέσκεια για την πρόωρη διαρροή των ονομάτων των 20 νεκρών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προτού καν ενημερωθούν επίσημα οι οικογένειές τους. Τονίστηκε ότι η πάγια διαδικασία προβλέπει την ταυτόχρονη ενημέρωση των οικείων (γονέων και συζύγων) από ειδικά κλιμάκια με συμμετοχή υγειονομικού προσωπικού.

«Καμία μητέρα και κανένας πατέρας δεν πρέπει να μαθαίνει για τον θάνατο του παιδιού του από τα social media», ανέφερε η ανακοίνωση. Επιβεβαιώθηκε, μάλιστα, ότι έχουν εντοπιστεί οι λογαριασμοί που προέβησαν σε αυτές τις παράνομες δημοσιεύσεις και έχει ήδη υποβληθεί μήνυση εναντίον τους.

Το χρονικό της πτήσης και οι απαντήσεις για το αεροσκάφος

Το C-130 (με αριθμό ουράς 68-1609) είχε απογειωθεί από την Καισάρεια στις 09:02 της 11ης Νοεμβρίου, μετέφερε προσωπικό και υλικά στο Αζερμπαϊτζάν (Γκαντζά) και προσγειώθηκε με ασφάλεια στις 11:06. Στις 13:15 απογειώθηκε ξανά από τη Γκαντζά με προορισμό την Τουρκία (Μερζιφόν), μεταφέροντας 20 άτομα – κυρίως μια 10μελή ομάδα συντήρησης για τα F-16 που συμμετείχαν σε εκδηλώσεις στο Αζερμπαϊτζάν.

Η τελευταία επαφή με τον Πύργο Ελέγχου της Τιφλίδας έγινε στις 13:50. Στις 14:34, επιβεβαιώθηκε η πτώση του. Οι αρχές της Γεωργίας και του Αζερμπαϊτζάν κινητοποιήθηκαν άμεσα για την έρευνα και διάσωση, με την Τουρκία να εκφράζει τις ευχαριστίες της για την ταχεία αντίδρασή τους.

Διαψεύσεις για πυρομαχικά και το ιστορικό του C-130

Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, το Υπουργείο Άμυνας της Τουρκίας διευκρίνισε ότι το αεροσκάφος δεν μετέφερε πυρομαχικά, παρά μόνο προσωπικό και υλικά συντήρησης αεροσκαφών F-16. Διέψευσε επίσης κατηγορηματικά τις φήμες ότι το αεροσκάφος αγοράστηκε από τη Σαουδική Αραβία ενώ ήταν «αποσυρμένο».

Επιβεβαιώθηκε ότι το αεροσκάφος αγοράστηκε το 2012 ως «πλεονάζον υλικό» (όχι αποσυρμένο), εντάχθηκε στον στόλο το 2014, έλαβε πλήρη εκσυγχρονισμό (Erciyes Avionik) και επέστρεψε σε ενεργό δράση το 2022. Η τελευταία του συντήρηση είχε ολοκληρωθεί μόλις τον προηγούμενο μήνα (12 Οκτωβρίου 2025). «Δεν υπάρχει παλιό αεροσκάφος, μόνο αεροσκάφος χωρίς συντήρηση», τόνισε ο εκπρόσωπος, σημειώνοντας ότι τα C-130 χρησιμοποιούνται ενεργά σε πάνω από 70 χώρες.

Διαβάστε επίσης:

Τραμπ εναντίον Γαλλίας – «Έχουμε πολλά προβλήματα με τους Γάλλους» – Μπήκαν και τα Rafale στο παιχνίδι;

Δυτική Όχθη: Νέα εμπρηστική επίθεση από Ισραηλινούς εποίκους – Στόχος γαλακτοβιομηχανία και Βεδουίνοι

Κίνα: Νέα γέφυρα κατέρρευσε λίγους μήνες μετά τα εγκαίνια – Εικόνες σοκ στο Σιτσουάν