Σε μια περίοδο όπου οι γεωπολιτικές ισορροπίες είναι πιο εύθραυστες από ποτέ, ο Γάλλος Πρόεδρος Εμμανουέλ Μακρόν βρίσκεται από σήμερα, Πέμπτη, στο Πεκίνο για μια κρίσιμη συνάντηση με τον Κινέζο ομόλογό του, Σι Τζινπίνγκ. Η επίσκεψη αυτή δεν είναι εθιμοτυπική, αλλά αποτελεί μια στρατηγική προσπάθεια ενίσχυσης των δεσμών, ακριβώς τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να σφίξει τον κλοιό γύρω από τους εμπορικούς κανόνες με την ασιατική υπερδύναμη.

Στο πλευρό του Γάλλου προέδρου βρίσκεται μια πολυμελής εμπορική αντιπροσωπεία, σηματοδοτώντας την τέταρτη και ίσως πιο σημαντική επίσημη επίσκεψή του στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη.

Η διπλωματία της Τσενγκντού και η σπάνια εξαίρεση

Αυτό που κάνει τη συγκεκριμένη επίσκεψη να ξεχωρίζει, είναι μια ιδιαίτερη κίνηση του Κινέζου ηγέτη. Ο Μακρόν δεν θα περιοριστεί στις συνομιλίες της πρωτεύουσας, αλλά θα ταξιδέψει αύριο, Παρασκευή, στην πόλη Τσενγκντού της επαρχίας Σιτσουάν. Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι πως θα συνοδεύεται προσωπικά από τον Σι Τζινπίνγκ. Πρόκειται για μια εξαιρετικά σπάνια χειρονομία, καθώς ο Κινέζος Πρόεδρος σπάνια συνοδεύει ξένους ηγέτες εκτός Πεκίνου, κάτι που οι αναλυτές ερμηνεύουν ως ένδειξη της βαρύτητας που δίνει η Κίνα στις γαλλικές σχέσεις.

Το παζάρι για τα Airbus και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων κυριαρχεί ένα σκληρό οικονομικό πόκερ. Το Πεκίνο καίγεται να αποκλιμακώσει την ένταση με τις Βρυξέλλες, ειδικά όσον αφορά τον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, για τον οποίο η Κίνα παρέχει τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις, προκαλώντας την αντίδραση της Ευρώπης.

Ταυτόχρονα, η Κίνα γνωρίζει καλά πως μια πιθανή συμφωνία για την αγορά 500 αεροσκαφών Airbus θα λειτουργήσει ως αντίβαρο απέναντι στις ΗΠΑ, οι οποίες πιέζουν φορτικά για μια αντίστοιχη συμφωνία με την Boeing. Για τον λόγο αυτό, τον Μακρόν συνοδεύουν κορυφαία στελέχη – «βαριά χαρτιά» της γαλλικής οικονομίας, όπως οι επικεφαλής της Airbus, της τράπεζας BNP Paribas, του ενεργειακού κολοσσού Schneider Electric και της κατασκευαστικής Alstom, καθώς και εκπρόσωποι της βιομηχανίας τροφίμων.

Το αγκάθι του εμπορικού ελλείμματος και τα δέματα των 150 ευρώ

Οι οικονομικοί δεσμοί των δύο χωρών είναι ισχυροί αλλά άνισοι. Η Κίνα αποτελεί τον έβδομο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Γαλλίας, αγοράζοντας γαλλικά προϊόντα αξίας 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως. Ωστόσο, η ζυγαριά γέρνει βαριά υπέρ του Πεκίνου.

Η Γαλλία εισάγει κινεζικά προϊόντα αξίας περίπου 45 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Εδώ εντοπίζεται και ένα σημαντικό πρόβλημα που απασχολεί έντονα την ευρωπαϊκή αγορά: ένα τεράστιο μέρος αυτών των εισαγωγών αφορά δέματα χαμηλής αξίας από πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου (όπως η Shein και άλλες). Αυτά τα προϊόντα εκμεταλλεύονται το «παραθυράκι» της τελωνειακής ατέλειας της ΕΕ για αγορές κάτω των 150 ευρώ (περίπου 175 δολάρια), κατακλύζοντας την αγορά χωρίς δασμούς, κάτι που ο Μακρόν αναμένεται να θέσει ως ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού.

Μετά το πέρας των συνομιλιών, αναμένεται η υπογραφή σειράς συμφωνιών που θα καθορίσουν το πλαίσιο συνεργασίας για τα επόμενα χρόνια, σε μια προσπάθεια να βρεθεί η χρυσή τομή ανάμεσα στην οικονομική συνεργασία και την προστασία των ευρωπαϊκών συμφερόντων.

Με πληροφορίες από Associated Press (για τις λεπτομέρειες της επίσκεψης και της συνοδείας) και Τελωνειακά δεδομένα Κίνας (για τα στατιστικά εμπορίου).

Διαβάστε επίσης:

Ισπανική Υπηκοότητα: Γιατί η Μαδρίτη «πνίγεται» σε 2,3 εκατ. αιτήσεις; – Ο Νόμος των Εγγονιών

Αυστραλία: Στέλνει τα «παροπλισμένα» Tiger στο Κίεβο; Η κίνηση ματ

Παρασκήνιο στο Κρεμλίνο: Γιατί ο Πούτιν «έστησε» τον άνθρωπο του Τραμπ