Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας γράφεται από σήμερα σε νέα σελίδα, με το πεδίο της αντιπαράθεσης να επεκτείνεται πλέον και στις θάλασσες. Οι δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη ξεκίνησαν την αμοιβαία επιβολή πρόσθετων τελών στα λιμάνια, στοχεύοντας τις εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών που μεταφέρουν τα πάντα, από παιχνίδια και ηλεκτρονικά μέχρι πετρέλαιο.

Νέα μέτρα και αντίποινα στη Ναυτιλία

Η σύγκρουση κλιμακώνεται καθώς οι θαλάσσιες μεταφορές, η ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου εμπορίου, μπαίνουν στο στόχαστρο, μετατρέποντας τους ωκεανούς σε ένα κεντρικό μέτωπο της οικονομικής διαμάχης.

Η απάντηση της Κίνας

Το Πεκίνο ανακοίνωσε ότι έχει ήδη αρχίσει να εισπράττει ειδικά λιμενικά τέλη για πλοία που ανήκουν, διαχειρίζονται, έχουν ναυπηγηθεί ή φέρουν σημαία των ΗΠΑ. Ωστόσο, η κινεζική πλευρά διευκρίνισε πως θα υπάρχουν και εξαιρέσεις. Συγκεκριμένα, από τους νέους δασμούς θα εξαιρούνται τα πλοία που έχουν κατασκευαστεί σε κινεζικά ναυπηγεία, καθώς και τα κενά φορτίου πλοία που προσεγγίζουν κινεζικά λιμάνια για επισκευές. Η είσπραξη των τελών θα γίνεται κατά την πρώτη είσοδο του πλοίου σε λιμάνι ή για τα πέντε πρώτα ταξίδια ετησίως, με τον κύκλο χρέωσης να ξεκινά από τις 17 Απριλίου.

Η πρωτοβουλία των ΗΠΑ

Η κίνηση αυτή της Κίνας αποτελεί άμεση απάντηση στην απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να επιβάλει δασμούς σε πλοία που συνδέονται με κινεζικά συμφέροντα. Η Ουάσιγκτον στοχεύει με αυτόν τον τρόπο να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών και να ενισχύσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία. Η απόφαση βασίστηκε στα πορίσματα έρευνας που είχε ξεκινήσει επί προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κίνα χρησιμοποιεί αθέμιτες πρακτικές για να κυριαρχήσει παγκοσμίως στους τομείς της ναυτιλίας, της εφοδιαστικής αλυσίδας και της ναυπήγησης.

Οι οικονομικές επιπτώσεις στον κλάδο

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι νέοι δασμοί θα έχουν σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο. Η κινεζική κρατική εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων «Cosco» αναμένεται να πληγεί περισσότερο, καθώς υπολογίζεται ότι θα επωμιστεί σχεδόν το ήμισυ του συνολικού κόστους που θα προκύψει για τον κλάδο. Σύμφωνα με τις πρώτες προβλέψεις, το κόστος αυτό θα μπορούσε να ανέλθει στα 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2026, μεταφέροντας αναπόφευκτα την πίεση σε ολόκληρη την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.

Διαβάστε επίσης:

Ιταλία: Επένδυση 2,4 δισ. ευρώ σε UAV με Leonardo και Baykar – Ερχονται τα ιταλικά Bayraktar;

Ελλάδα: Μεταφορά M110A2 αυτοκινούμενων πυροβόλων και βλημάτων στην Ουκρανία

Παίρνουν F-16 και F-35 οι Τούρκοι; Τι λένε οι Ισραηλινοί