Μπήκε το «νερό στο αυλάκι» για τη νέα γέφυρα στον Έβρο
Σε μια κομβική στιγμή για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις στον τομέα των υποδομών, τα σχέδια για τη νέα διασυνοριακή σύνδεση φαίνεται πως εισέρχονται στην τελική ευθεία. Η πολυαναμενόμενη Γέφυρα Φιλίας, που θα ενώσει τις δύο όχθες του ποταμού Έβρου στο πέρασμα Κήπων – Υψάλων, παύει να αποτελεί απλώς ένα σχέδιο επί χάρτου. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η ελληνική εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. παρέδωσε και επίσημα την τελική μελέτη και τον σχεδιασμό στην Άγκυρα, σηματοδοτώντας την επιτάχυνση των διαδικασιών.
Το έργο, το οποίο χρονολογείται ως ιδέα από το 2006, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί περίπου το 2027, αλλάζοντας ριζικά τον χάρτη των μεταφορών στα ανατολικά σύνορα της Ευρώπης. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εγνατίας Οδού, Κωνσταντίνος Κουτσούκος, επιβεβαίωσε μιλώντας στο Greek Reporter πως οι εργασίες έχουν επιταχυνθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια.
«Τα τελευταία τέσσερα χρόνια το έργο μπήκε σε μια πολύ έντονη φάση», δήλωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως παρά τις εντάσεις που υπήρξαν κατά καιρούς μεταξύ των δύο πλευρών, η παράδοση της τελικής μελέτης αποτελεί γεγονός. Μάλιστα, η δημοσίευση ενός τρισδιάστατου μοντέλου (3D) μας δίνει πλέον μια ξεκάθαρη εικόνα για το πώς θα μοιάζει η νέα γέφυρα μόλις παραδοθεί στην κυκλοφορία.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά που εντυπωσιάζουν
Η νέα καλωδιακή γέφυρα (extradosed) δεν θα είναι απλώς ένα πέρασμα, αλλά ένα σύγχρονο τεχνικό επίτευγμα. Θα εκτείνεται σε μήκος 400 μέτρων πάνω από τον ποταμό Έβρο, προσφέροντας μια λύση που η περιοχή χρειαζόταν εδώ και δεκαετίες.
Ο σχεδιασμός προβλέπει:
- Τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας (δύο ανά κατεύθυνση).
- Συνολικό πλάτος που θα ξεπερνά τα 30 μέτρα.
- Λωρίδα έκτακτης ανάγκης και πλευρικές διαμορφώσεις για πεζούς.
Σύμφωνα με πηγές και από τις δύο πλευρές του Αιγαίου, η κατασκευή αυτή θα αναβαθμίσει κατακόρυφα την οδική ασφάλεια και τη διασυνοριακή κινητικότητα, αντικαθιστώντας ουσιαστικά την παλαιά υποδομή.
Γιατί είναι επιτακτική η ανάγκη για το νέο έργο;
Η υπάρχουσα γέφυρα, η οποία κατασκευάστηκε το μακρινό 1958, έχει πλέον ξεπεράσει τα όριά της. Όπως ανέφερε ο Τούρκος Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Αμπντουλκαντίρ Ουράλογλου, αν και οι επιθεωρήσεις δεν έδειξαν σοβαρά στατικά προβλήματα, η παλιά γέφυρα αδυνατεί να εξυπηρετήσει τον διαρκώς αυξανόμενο όγκο της κυκλοφορίας.
Η ραγδαία αύξηση των οχημάτων, των εμπορευματικών μεταφορών αλλά και των τουριστικών ροών καθιστά τη δημιουργία ενός δεύτερου περάσματος μονόδρομο. Η νέα γέφυρα θα λειτουργεί συμπληρωματικά, αποσυμφορώντας ένα από τα πιο πολυσύχναστα χερσαία σύνορα της περιοχής.
Γεωπολιτική σημασία και επόμενα βήματα
Η Γέφυρα Φιλίας δεν είναι απλώς ένα τοπικό έργο. Θα αποτελέσει τμήμα του μελλοντικού Πανευρωπαϊκού Διαδρόμου IV, λειτουργώντας ως κρίσιμος κρίκος που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία. Από την ελληνική πλευρά, θα συνδεθεί άμεσα με τον αυτοκινητόδρομο Εγνατία – Θεσσαλονίκη – Κήποι, ενώ από την τουρκική θα «κουμπώσει» στη διαδρομή Ύψαλα – Κωνσταντινούπολη.
Όσον αφορά τα επόμενα βήματα, η Εγνατία Οδός αναμένεται να οριστικοποιήσει τα τεύχη δημοπράτησης για την ελληνική πλευρά μέσα στους επόμενους μήνες. Αντίστοιχη διαδικασία θα ακολουθήσει και η Τουρκία. Εφόσον τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, οι δύο χώρες θα προχωρήσουν άμεσα στην επιλογή των αναδόχων για την έναρξη της κατασκευής.
Αξίζει να σημειωθεί πως έχει προβλεφθεί η σύσταση μιας κοινής ομάδας επίβλεψης, με στελέχη τόσο από το ελληνικό Υπουργείο Υποδομών όσο και από το αντίστοιχο τουρκικό, διασφαλίζοντας την ομαλή εξέλιξη των εργασιών σε αυτό το κομβικό σημείο των συνόρων.
ΠΗΓΕΣ: Δηλώσεις Κωνσταντίνου Κουτσούκου (CEO Εγνατία Οδός Α.Ε.) στο Greek Reporter, Ανακοινώσεις Τουρκικού Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών (Abdulkadir Uraloglu).
Διαβάστε επίσης:
Ενέργεια: Πώς η Ελλάδα «κλειδώνει» το μέλλον της Ευρώπης – Ο νέος ρόλος
Θρίλερ στην Καραϊβική: Η «αόρατη» επιχείρηση των ΗΠΑ και η επόμενη κίνηση
Ο Κόσμος το 1960: Πώς θα ήταν η ζωή μας αν ο Άξονας είχε κερδίσει τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο;
Τουρκία
Ελλάδα