Ένα εντυπωσιακό παρασκήνιο φέρνει στο φως ο διεθνής Τύπος για την αμερικανική αεροπορική στρατηγική και τη θέση που κατέχει πλέον η Τουρκία στον κρίσιμο τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, οι Ηνωμένες Πολιτείες ζήτησαν από την Baykar να κατασκευάσει εργοστάσιο στο έδαφός τους, σε μια προσπάθεια να καλύψουν το χαμένο έδαφος στην αγορά των UAV. Η εταιρεία που ιδρύθηκε το 1984 από τον Οζντεμίρ Μπαϊρακτάρ και μετεξελίχθηκε υπό τον Σελτσούκ Μπαϊρακτάρ, γιο του ιδρυτή, κατέχει σήμερα πάνω από το 60% των τουρκικών εξαγωγών drone και υπολογίζεται ότι το 2024 αντιπροσώπευε περίπου το 65% της παγκόσμιας αγοράς.
Η είδηση ότι η Ουάσινγκτον αναζητά συνεργασία με την τουρκική εταιρεία προκάλεσε αίσθηση στην Ινδία, όπου εφημερίδες όπως η EurAsian Times σχολίασαν πως «η ιστορία κλείνει τον κύκλο για τα Bayraktar». Όπως σημειώνουν, οι ΗΠΑ που πρωτοστάτησαν στην ανάπτυξη των UAV από τη δεκαετία του 1960 με προγράμματα όπως το Ryan Firebee και αργότερα το Predator, βρέθηκαν εγκλωβισμένες σε ρυθμιστικά εμπόδια και αυστηρούς περιορισμούς εξαγωγών, χάνοντας την πρωτοκαθεδρία από χώρες όπως η Τουρκία και η Κίνα.
Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν αποκάλυψε το αίτημα της Ουάσινγκτον και υπογράμμισε ότι για να υλοποιηθεί θα πρέπει να αρθούν τα εμπόδια που δημιουργεί ο αμερικανικός νόμος CAATSA. Η τουρκική πλευρά το αντιμετωπίζει όχι μόνο ως εμπορικό ζήτημα αλλά και ως πολιτικό τεστ για το πώς η Ουάσινγκτον θα διαχειριστεί την επιστροφή της Άγκυρας σε κρίσιμα προγράμματα όπως τα F-35.
Η επιτυχία της Baykar βασίστηκε στην επιχειρησιακή χρήση των Bayraktar TB2 σε συγκρούσεις όπως στον πόλεμο Ουκρανίας – Ρωσίας και στη σύγκρουση Αζερμπαϊτζάν – Αρμενίας, γεγονός που έδωσε στην εταιρεία φήμη παγκόσμιου εξαγωγέα. Σήμερα περισσότερες από τριάντα χώρες έχουν αγοράσει TB2, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται εξαγωγές των μεγαλύτερων Akinci και δοκιμές του νέου μαχητικού UAV Kizilelma.
Για τον ινδικό Τύπο το μήνυμα είναι σαφές. Η Ουάσινγκτον, που κάποτε κρατούσε τα πρωτεία, στρέφεται τώρα στην Άγκυρα για τεχνογνωσία και παραγωγή. «Η ιστορία έχει κλείσει τον κύκλο», γράφτηκε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι οι ΗΠΑ επιδιώκουν να συνεργαστούν με την εταιρεία που πριν από είκοσι χρόνια στηριζόταν σε αμερικανικά πανεπιστήμια και εξαρτήματα.
Διαβάστε επίσης:
SCAF σε κρίση και τη λύση δίνει η Dassault: Ποιος ο ρόλος των Rafale και τι σημαίνει για την Ελλάδα