Η απάντηση στο ερώτημα αν μπορεί να τοποθετηθεί το ισραηλινό C-Dome στις ελληνικές φρεγάτες τύπου S είναι καταφατική: ναι, τεχνικά είναι εφικτό. Ωστόσο, η εφαρμογή του εξαρτάται από μια σειρά παραγόντων που σχετίζονται με τη στρατηγική της Ελλάδας στον τομέα της αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής άμυνας, τις τεχνικές δυνατότητες των S-class (Elli-class) και τις πολιτικοστρατιωτικές συμφωνίες με το Ισραήλ.
Το C-Dome είναι η θαλάσσια έκδοση του πασίγνωστου Iron Dome, του ισραηλινού συστήματος αναχαίτισης μικρού και μεσαίου βεληνεκούς που έχει αποδείξει την αποτελεσματικότητά του στο έδαφος. Η έκδοση για πλοία έχει σχεδιαστεί ώστε να παρέχει άμεση προστασία έναντι drones, πυραύλων cruise και ρουκετών, καλύπτοντας κρίσιμες θαλάσσιες υποδομές ή μονάδες επιφανείας.
Η Ελλάδα έχει παρουσιάσει το εθνικό πολυεπίπεδο αμυντικό δόγμα «Αχιλλέας Ασπίδα» (Achilles Shield), το οποίο αποσκοπεί στη δημιουργία μιας εθνικής ομπρέλας προστασίας απέναντι σε εναέριες, πυραυλικές, ναυτικές και ασύμμετρες απειλές. Στο πλαίσιο αυτό, η χώρα έχει ήδη ανοίξει διάλογο με το Ισραήλ για την απόκτηση τεχνολογιών τύπου Iron Dome, με εκτιμώμενο κόστος άνω των 2 δισ. ευρώ, ενώ διερευνάται και η δυνατότητα επέκτασης αυτών των τεχνολογιών σε ναυτικά μέσα.
Οι φρεγάτες τύπου S, αν και αξιόπιστες, έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια υπηρεσίας και διαθέτουν συστήματα προηγούμενης γενιάς. Για να ενσωματώσουν συστήματα όπως το C-Dome, απαιτούνται σημαντικές τεχνικές παρεμβάσεις: εκσυγχρονισμός των ραντάρ και των αισθητήρων, αναβάθμιση των συστημάτων διοίκησης και ελέγχου (C2), καθώς και διαμόρφωση κατάλληλων βάσεων και υποδομών στο σκάφος. Παρότι οι προσαρμογές αυτές είναι απαιτητικές, είναι τεχνικά εφικτές.
Το κόστος αυτής της ενσωμάτωσης εκτιμάται στα 60 έως 90 εκατομμύρια ευρώ ανά φρεγάτα, ανάλογα με το εύρος των εργασιών. Το ίδιο το σύστημα C-Dome κοστίζει περί τα 40–60 εκατ. €, ενώ οι υπόλοιπες παρεμβάσεις (αισθητήρες, C2, εργασίες πλοίου) προσθέτουν επιπλέον 20–30 εκατ. €. Αν το συγκρίνει κανείς με το κόστος αγοράς ενός νέου πολεμικού πλοίου – που κυμαίνεται από 300 έως 450 εκατομμύρια ευρώ — τότε το C-Dome προσφέρει μια ενδιάμεση και ρεαλιστική λύση παράτασης του επιχειρησιακού χρόνου ζωής των S-class.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή η επιλογή δεν υποκαθιστά το πρόγραμμα ναυπήγησης των νέων γαλλικών φρεγατών FDI (Κίμων, Νέαρχος, Φορμίων), που θα αποτελέσουν τον πυρήνα της νέας δομής δυνάμεων του ΠΝ. Αντιθέτως, μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά, καλύπτοντας το κενό ισχύος μέχρι την πλήρη ένταξη των FDI και ενισχύοντας τις S σε συγκεκριμένους τομείς, όπως η εγγύς αντιπυραυλική άμυνα.
Συμπερασματικά, η τοποθέτηση του ισραηλινού C-Dome στις φρεγάτες S είναι μια τεχνολογικά ρεαλιστική και επιχειρησιακά χρήσιμη επιλογή, με λογικό κόστος, που μπορεί να αυξήσει κατακόρυφα την επιβιωσιμότητα των παλαιότερων πλοίων του στόλου. Προϋποθέτει όμως συντονισμένη πολιτικοστρατιωτική βούληση, τεχνική ωριμότητα και πλήρη ένταξη στη συνολική αρχιτεκτονική του Achilles Shield.
Αν υλοποιηθεί, θα πρόκειται για ένα στοχευμένο μέτρο υψηλής προστιθέμενης αξίας, που θα αναβαθμίσει ποιοτικά το ΠΝ χωρίς την ανάγκη άμεσης αγοράς νέων σκαφών.
Διαβάστε επίσης:
Arrow 4: Το υπερόπλο του Ισραήλ και τι σημαίνει για την Ελλάδα