Ο χρόνος μετράει πλέον αντίστροφα για την ελληνική πλευρά, καθώς τα χρονικά περιθώρια στενεύουν επικίνδυνα όσον αφορά το κρίσιμο πρόγραμμα για την αναβάθμιση F-16 Block 50. Η Αθήνα βρίσκεται μπροστά σε μια επιτακτική ανάγκη: πρέπει να αποστείλει άμεσα την Επιστολή Αιτήματος (Letter of Request – LoR) προς την Ουάσιγκτον, εάν επιθυμεί να διασφαλίσει τη συνέχεια της αμυντικής της βιομηχανίας και την επιχειρησιακή ετοιμότητα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Το τελεσίγραφο του Ιανουαρίου και η «γέφυρα» με τα Viper

Σύμφωνα με πληροφορίες που έρχονται στο φως, οι Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν στείλει ξεκάθαρο μήνυμα. Η απόφαση της Ελλάδας πρέπει να έχει «κλειδώσει» το αργότερο μέχρι τον Ιανουάριο. Αρχικά, η Ουάσιγκτον περίμενε τις σχετικές κινήσεις τον περασμένο Οκτώβριο, θέτοντας εκείνο το διάστημα ως το απώτατο όριο για να διατηρηθεί ένα αδιάλειπτο χρονοδιάγραμμα εργασιών πέραν του 2027.

Ο λόγος που η πίεση αυξάνεται δεν είναι άλλος από την ανάγκη σύνδεσης δύο μεγάλων προγραμμάτων. Η αναβάθμιση των F-16 Block 50 πρέπει να ακολουθήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος αναβάθμισης των 82 αεροσκαφών F-16 Block 52 σε επίπεδο Viper. Οι τελευταίες εκτιμήσεις δείχνουν ότι το πρόγραμμα Viper ενδέχεται να ολοκληρωθεί νωρίτερα από το αναμενόμενο, περί τα μέσα του 2027, γεγονός που καθιστά την άμεση λήψη αποφάσεων ζήτημα «ζωής ή θανάτου» για τη ροή των εργασιών.

Κίνδυνος «λουκέτου» στη γραμμή παραγωγής της ΕΑΒ

Το μεγαλύτερο ρίσκο σε αυτή την υπόθεση δεν είναι μόνο επιχειρησιακό, αλλά και βαθιά βιομηχανικό και κοινωνικό. Εάν υπάρξει καθυστέρηση στην αποστολή του αιτήματος, οι χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες των προγραμμάτων Foreign Military Sales (FMS) θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα «κενό» (gap) στην παραγωγή που ίσως φτάσει και τον έναν χρόνο.

Σε ένα τέτοιο σενάριο, η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) θα βρεθεί σε δεινή θέση. Η γραμμή παραγωγής θα μείνει ανενεργή, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το εξειδικευμένο προσωπικό που έχει προσληφθεί και εκπαιδευτεί συγκεκριμένα για τις εργασίες στα Block 52. Πρόκειται για ανθρώπινο δυναμικό υψηλής τεχνικής κατάρτισης που η χώρα μας δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει ή να αφήσει σε αδράνεια.

Έτοιμο το αίτημα, στο «μικροσκόπιο» το κόστος

Παρά τις συζητήσεις που κατά καιρούς κυριαρχούν στη δημόσια σφαίρα περί προμήθειας περισσότερων μαχητικών F-35, πηγές αναφέρουν πως και οι δύο πλευρές –Ελλάδα και ΗΠΑ– δίνουν αυτή τη στιγμή απόλυτη προτεραιότητα στον στόλο των F-16. Η ραχοκοκαλιά της Πολεμικής μας Αεροπορίας παραμένει το F-16 και ο εκσυγχρονισμός του είναι μονόδρομος.

Η σχετική επιστολή αιτήματος φέρεται να είναι ήδη συντεταγμένη. Έχει προηγηθεί εξονυχιστικός έλεγχος από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και μήνες σκληρών διαπραγματεύσεων. Στόχος ήταν να συμπεριληφθούν στο πακέτο μόνο τα συστήματα εκείνα που είναι απολύτως απαραίτητα για την αποστολή των αεροσκαφών (mission-essential), ώστε να συγκρατηθεί το κόστος κοντά στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

Η στρατηγική είναι σαφής: Η Ελλάδα θέλει να εκμεταλλευτεί την υπάρχουσα τεχνογνωσία και τις υποδομές της ΕΑΒ, αποφεύγοντας τα «νεκρά διαστήματα» που θα κόστιζαν ακριβά τόσο σε χρήμα όσο και σε εθνικό κεφάλαιο γνώσης. Ο Ιανουάριος, λοιπόν, αναδεικνύεται στον μήνα-κλειδί που θα καθορίσει την αεροπορική ισχύ της χώρας για την επόμενη δεκαετία.

ΠΗΓΕΣ: Ρεπορτάζ και πληροφορίες από αξιωματούχους που μίλησαν στην εφημερίδα Καθημερινή, Δεδομένα από το τρέχον πρόγραμμα αναβάθμισης F-16 Viper και τις διαδικασίες FMS (Foreign Military Sales).

Διαβάστε επίσης:

Γ. Εγκολφόπουλος: Το «Βατερλό» του Φιντάν και η επιστροφή Αλμπαϊράκ: Τι τρέμει η Άγκυρα

«Αόρατος» Εφιάλτης: Το μυστικό όπλο στα F-16 που τρέμει η Τουρκία

Φρεγάτες Belharra: Η «Ψηφιακή Ασπίδα» που αλλάζει τα δεδομένα στη θάλασσα