Η Γερμανία ανεβάζει τον πήχη της ναυτικής της ισχύος με την απόφασή της να αυξήσει τον στόλο των φρεγατών αεράμυνας F127 από πέντε σε οκτώ, εξέλιξη που αλλάζει τα δεδομένα στο εσωτερικό της Μπούντεσβεχρ και αναδεικνύει την πρόθεση του Βερολίνου να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ασφάλεια της Ευρώπης. Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με περίπου 26 δισεκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει για πρώτη φορά δυνατότητες βαλλιστικής πυραυλικής άμυνας. Τα πλοία θα βασιστούν στην πλατφόρμα MEKO A-400 AMD της TKMS, θα φέρουν το σύστημα Aegis της Lockheed Martin και το ραντάρ SPY-6 της Raytheon, δημιουργώντας έναν στόλο με προηγμένες δυνατότητες που θυμίζουν τα αμερικανικά Arleigh Burke.

Στο περιθώριο της απόφασης για τις F127, η Γερμανία εξετάζει ενδιάμεση λύση με MEKO 200. Ο λόγος είναι οι καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των φρεγατών F126, το οποίο έχει μπλοκάρει λόγω προβλημάτων λογισμικού από την Damen. Η TKMS δηλώνει έτοιμη να παραδώσει τις πρώτες MEKO 200 το 2029, εφόσον υπάρξει έγκαιρη παραγγελία, με εκτιμώμενο κόστος αντίστοιχο δύο F126 για τέσσερα πλοία. Αυτή η προοπτική δημιουργεί νέα δεδομένα και για την Ελλάδα.

Το Πολεμικό Ναυτικό γνωρίζει καλά τις MEKO. Οι τέσσερις φρεγάτες κλάσης ΥΔΡΑ που υπηρετούν από τη δεκαετία του 1990 βασίζονται στο ίδιο σχέδιο. Η απόκτηση τεσσάρων νέων MEKO 200 θα έδινε μόνιμη λύση στο χρόνιο πρόβλημα αντικατάστασης των γηρασμένων S. Η ομοιοτυπία στον εξοπλισμό και η εξοικείωση του προσωπικού θα μείωναν το κόστος υποστήριξης και θα ενίσχυαν τη διαθεσιμότητα του στόλου. Παράλληλα, οι νέες MEKO θα μπορούσαν να εξοπλιστούν με σύγχρονα όπλα και αισθητήρες που θα τους επέτρεπαν να σταθούν στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο για τρεις δεκαετίες.

Αν η TKMS προσφέρει τις MEKO 200 σε τιμή ιδιαίτερα ανταγωνιστική, η Αθήνα ίσως κληθεί να επανεξετάσει τον σχεδιασμό της. Στρατηγικά, η δυνατότητα να «κλείσει» οριστικά το θέμα των φρεγατών μέχρι το 2030 με συνδυασμό Belharra, εκσυγχρονισμένων MEKO και νέων MEKO 200 θα αποτελούσε κίνηση μακράς πνοής.

Το ερώτημα είναι πολιτικό και επιχειρησιακό. Πολιτικό, γιατί απαιτείται βούληση να επενδυθούν κι άλλα δισεκατομμύρια σε περίοδο δημοσιονομικής στενότητας. Επιχειρησιακό, γιατί θα πρέπει να αξιολογηθεί αν οι νέες MEKO θα προσφέρουν κάτι ουσιαστικά διαφορετικό σε σχέση με τον υπάρχοντα σχεδιασμό. Παρ’ όλα αυτά, η συγκυρία με τη Γερμανία είναι σπάνια και αν το Βερολίνο κινηθεί γρήγορα, η Ελλάδα ίσως έχει μπροστά της μια μοναδική ευκαιρία.