Καθώς το Πολεμικό Ναυτικό εισέρχεται σε μία νέα φάση προσαρμογής στις αυξημένες επιχειρησιακές απαιτήσεις της Ανατολικής Μεσογείου, ο στόλος των φρεγατών τύπου S συνεχίζει να αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του Στόλου Επιφανείας. Παρά τα χρόνια υπηρεσίας, το αξιόμαχο των πλοίων αυτών παραμένει ικανοποιητικό — με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει τεχνική καινοτομία και πολιτική βούληση. Στο πλαίσιο αυτό, μπορεί να τεθεί επί τάπητος ένα υποθετικό σενάριο εκτεταμένου αλλά οικονομικά συγκρατημένου εκσυγχρονισμού, το οποίο θα επιτρέψει τη μετάβαση στην επόμενη δεκαετία χωρίς την άμεση ανάγκη απόκτησης πολυδάπανων νέων μονάδων.

Το υποθετικό πρόγραμμα «S+» προβλέπει την πλήρη αναβάθμιση των φρεγατών με σύγχρονο Σύστημα Διαχείρισης Μάχης (CMS) τύπου NATO, συμβατό με Link-16, και αντικατάσταση των παλαιών εκτοξευτών Mk29 με σύγχρονους κάθετους εκτοξευτές (VLS) 8–16 κελιών, κατάλληλους για πυραύλους όπως οι CAMM ή MICA VL NG. Παράλληλα, τοποθέτηση ραντάρ τεχνολογίας AESA, δυνατότητα παθητικής ανίχνευσης στόχων (IR/EO), και νέα ηλεκτρονικά υποστήριξης και ECM μπορούν να φέρουν τις φρεγάτες σε επιχειρησιακό επίπεδο πολύ κοντά σε αυτό των νέων φρεγατών πολλαπλών ρόλων.

Ειδική μνεία αξίζει η δυνατότητα ενσωμάτωσης μέτρων anti-drone, όπως αισθητήρες laser, σύγχρονα συστήματα jamming, και ακόμα και μικρής ισχύος όπλα κατευθυνόμενης ενέργειας, εφόσον υπάρξει βιομηχανική υποστήριξη. Το κόστος παραμένει υψηλό σε απόλυτα νούμερα (περίπου 85–110 εκατομμύρια ευρώ ανά πλοίο), αλλά πολύ χαμηλότερο από το κόστος απόκτησης νέων φρεγατών (άνω των 300–350 εκατ. ανά μονάδα). Με ορίζοντα 4-5 ετών και με εμπλοκή της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας (IDE, Scytalys, Miltech, ΕΑΒ), η λύση θα μπορούσε να αποτελέσει αναπτυξιακό μοχλό και για την εγχώρια τεχνογνωσία.

Ας είμαστε σαφείς: το σενάριο αυτό δεν είναι δεσμευτική πολιτική, ούτε επίσημο πρόγραμμα. Είναι μια μελέτη εφικτότητας σε θεωρητικό επίπεδο, ένα ακραίο αλλά όχι αβάσιμο σενάριο που εντάσσεται στη λογική της «έξυπνης μετάβασης». Αν εφαρμοστεί στοχευμένα, μπορεί να προσφέρει στο ΠΝ έναν στόλο ειδικών αποστολών ικανό να καλύψει το κενό έως την πλήρη ένταξη νέων πλατφορμών όπως οι FDI HN ή οι εκσυγχρονισμές ΜΕΚΟ ή οι φρεγάτες EPC του μέλλοντος.