Η πρόσφατη επιλογή των Σουηδών να εξοπλίσουν τις πέντε κορβέτες κλάσης Visby με το αντιαεροπορικό σύστημα Sea Ceptor της MBDA δείχνει έναν δρόμο που θα μπορούσε να εξεταστεί σοβαρά και για το Πολεμικό Ναυτικό. Το συγκεκριμένο σύστημα, που βασίζεται στους πυραύλους CAMM, προσφέρει κάλυψη 360 μοιρών, εξαιρετική ευελιξία στην ενσωμάτωση και υψηλή αποτελεσματικότητα, χωρίς να απαιτεί ξεχωριστά ραντάρ φωτισμού, καθώς λειτουργεί με ενεργή καθοδήγηση. Τεχνικά, η ενσωμάτωσή του στις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ 200 ΗΝ είναι απολύτως εφικτή και θα μπορούσε να αποτελέσει στρατηγική επιλογή, ιδιαίτερα στο πλαίσιο του επικείμενου εκσυγχρονισμού τους. Οι φρεγάτες ΜΕΚΟ είναι αρθρωτής σχεδίασης, γεγονός που επιτρέπει την ενσωμάτωση κάθετων εκτοξευτών (VLS) για πυραύλους CAMM ή CAMM-ER, ενώ το σύστημα μπορεί να συνδεθεί με σύγχρονα ραντάρ AESA που προβλέπεται να τοποθετηθούν.

Η περίπτωση των παλαιότερων φρεγατών S είναι διαφορετική. Αν και η ενσωμάτωση του Sea Ceptor δεν είναι τεχνικά αδύνατη, παρουσιάζει σημαντικές προκλήσεις. Θα απαιτούσε εκτεταμένες μετατροπές στα καταστρώματα, ενίσχυση των ηλεκτρολογικών υποδομών και υψηλό κόστος που ίσως υπερβαίνει την αξία της πλατφόρμας, λόγω της ηλικίας των πλοίων. Ωστόσο, υπό μορφή περιορισμένης αναβάθμισης, με εξωτερικές βάσεις εκτόξευσης αντί πλήρους VLS, θα μπορούσε να εξεταστεί ως λύση ανάγκης, σε περίπτωση καθυστέρησης στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων.

Η επιλογή της Σουηδίας αποδεικνύει ότι ακόμη και ελαφρές μονάδες μπορούν να αποκτήσουν σημαντική αντιαεροπορική ικανότητα με το κατάλληλο σύστημα. Για το Πολεμικό Ναυτικό, η ενσωμάτωση του Sea Ceptor στις ΜΕΚΟ θα μπορούσε να προσφέρει κρίσιμο πλεονέκτημα στον μεταβατικό στόλο της επόμενης δεκαετίας. Το ερώτημα πλέον δεν είναι αν μπορεί να γίνει, αλλά αν υπάρχει η πολιτική και επιχειρησιακή βούληση να προχωρήσει.

Διαβάστε επίσης:

Τούρκοι: «Η Οργή της Τουρκίας» τρόμαξε το Ισραήλ – Η νέα τουρκική βόμβα GAZAP αλλάζει τα δεδομένα

Οι Γάλλοι το λένε το «μαγικό όπλο του Rafale»