Σε μία κίνηση που αλλάζει τα δεδομένα για την ισχύ του γαλλικού στόλου, η Επιτροπή Άμυνας της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης έδωσε το «πράσινο φως» για μια δραστική αναβάθμιση στις φρεγάτες FDI. Οι δύο τελευταίες φρεγάτες (FDI), το τέταρτο και το πέμπτο πλοίο της κλάσης, θα ναυπηγηθούν εξ αρχής με διπλάσια ισχύ πυρός: θα φέρουν 32 κελιά πυραύλων Aster, αντί για τα 16 που είχαν αρχικά προγραμματιστεί.

Η απόφαση αυτή, που ελήφθη κατά τις συζητήσεις για τον προϋπολογισμό του 2026, σηματοδοτεί μια τεράστια ενίσχυση στην αντιαεροπορική ικανότητα (Anti-Air Warfare) των πλοίων. Ακόμη πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι η αναβάθμιση δεν θα αφορά μόνο τα νέα πλοία. Το Γαλλικό Ναυτικό (Marine Nationale) επιβεβαίωσε ότι και οι τρεις πρώτες φρεγάτες της κλάσης – Amiral Ronarc’h, Amiral Louzeau και Amiral Castex – θα υποβληθούν σε retrofit (πρόγραμμα εκσυγχρονισμού) ώστε να ευθυγραμμιστούν πλήρως με τη νέα, ισχυρότερη διαμόρφωση των 32 κελιών.

Ο Ελληνικός «Καταλύτης» για την Αναβάθμιση

Η απόφαση αυτή του Παρισιού έρχεται να διορθώσει μια «αδυναμία» του αρχικού σχεδιασμού. Όταν η Naval Group σχεδίαζε τις φρεγάτες των 4.500 τόνων, οι αυστηροί δημοσιονομικοί περιορισμοί οδήγησαν στην επιλογή μιας πιο «λιτής» διαμόρφωσης 16 πυραύλων (δύο εκτοξευτές Sylver A50), παρότι το πλοίο είχε τον χώρο να δεχθεί περισσότερους.

Ο καταλύτης για την αλλαγή φαίνεται πως ήταν οι εξαγωγικοί πελάτες, με την Ελλάδα να πρωτοστατεί. Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, κατά την παραγγελία των δικών του φρεγατών (που αποτέλεσαν την κλάση ΚΙΜΩΝ), απαίτησε και έλαβε την ενισχυμένη διαμόρφωση των 32 κελιών. Η εξέλιξη αυτή δημιούργησε πίεση στο εσωτερικό της Γαλλίας, με πολλούς να διερωτώνται γιατί το ίδιο το Γαλλικό Ναυτικό να παραλαμβάνει πλοία με μικρότερες δυνατότητες από αυτά που εξήγαγε.

Γιατί ο διπλασιασμός ισχύος είναι σήμερα Αναγκαίος

Η στροφή της Γαλλίας δεν είναι τυχαία, αλλά αντανακλά τη σκληρή πραγματικότητα των σύγχρονων απειλών. Τα επιχειρησιακά διδάγματα από πρόσφατες συρράξεις έχουν καταδείξει ότι ο πόλεμος στη θάλασσα έχει αλλάξει.

Η μαζική χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAVs), η εξάπλωση εξελιγμένων πυραύλων cruise και η τακτική των επιθέσεων κορεσμού (saturation attacks) καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για μεγαλύτερο απόθεμα πυρομαχικών (deep magazines). Ένα πλοίο με 16 μόλις πυραύλους κινδυνεύει να μείνει «άδειο» πολύ γρήγορα σε ένα σενάριο υψηλής έντασης. Με 32 πυραύλους Aster, οι φρεγάτες FDI θα διαθέτουν την απαραίτητη παρατεταμένη αεράμυνα για να προστατεύσουν τόσο τους εαυτούς τους όσο και τις ομάδες μάχης που συνοδεύουν.

Η «Οικογένεια» πυραύλων Aster

Ο πυρήνας αυτής της αμυντικής ομπρέλας είναι οι πύραυλοι της MBDA, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτικής αεράμυνας.

Aster 15 & Aster 30: Ένας θανατηφόρος συνδυασμός

Ο Aster 15 είναι ο πύραυλος σημείου, σχεδιασμένος να αναχαιτίζει απειλές σε αποστάσεις άνω των 30 χιλιομέτρων, όπως εισερχόμενους αντιπλοϊκούς πυραύλους που πετούν χαμηλά (sea-skimming) ή αεροσκάφη. Από την άλλη, ο Aster 30 επεκτείνει την προστασία σε επίπεδο «αεράμυνας περιοχής» σε αποστάσεις που ξεπερνούν τα 120 χιλιόμετρα, ενώ σε προηγμένες εκδόσεις διαθέτει ακόμη και αντιβαλλιστική ικανότητα.

Και οι δύο πύραυλοι μοιράζονται το επαναστατικό σύστημα ελέγχου «PIF-PAF», το οποίο συνδυάζει την αεροδυναμική κατεύθυνση με την απευθείας διεύθυνση ώσης (thrust vectoring). Αυτό τους επιτρέπει να εκτελούν ακραίους ελιγμούς άνω των 50g, διασφαλίζοντας πολύ υψηλές πιθανότητες εξουδετέρωσης (kill probabilities) εναντίον σύγχρονων, ευέλικτων απειλών.

Το μέλλον του στόλου FDI

Το πρόγραμμα FDI, με την ναυαρχίδα Amiral Ronarc’h να έχει ήδη παραδοθεί (Οκτώβριος 2025) μετά από εκτεταμένες δοκιμές, αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του εκσυγχρονισμού του γαλλικού στόλου. Ο τελικός στόλος των πέντε αυτών φρεγατών, πλήρως αναβαθμισμένων με 32 πυραύλους, θα συμπληρώσει τις μεγαλύτερες φρεγάτες FREMM και τα αντιτορπιλικά κλάσης Forbin. Μαζί, θα παρέχουν στο Marine Nationale μια πολυεπίπεδη αεράμυνα, ικανή να ανταποκριθεί στις πιο σύνθετες αποστολές, είτε αυτόνομα είτε ως μέρος μιας ολοκληρωμένης ναυτικής δύναμης κρούσης.

με πληροφορίες από το Naval News

Διαβάστε επίσης:

Eurofighter: Οι γερμανικοί όροι για την Ελλάδα και η σκληρή απάντηση της Άγκυρας

Βρετανία & Γερμανία «πατούν γκάζι» για νέο πύραυλο 2.000km: Τι σημαίνει η συμφωνία Trinity House

Ευρωπαϊκή Ένωση: «Ρεαλιστική» η ένταξη τα επόμενα χρόνια – Πρωταγωνιστές Ουκρανία και Μαυροβούνιο