Μπορεί η Ελλάδα να διαθέτει έναν ικανό στόλο όσον αφορά την πολεμική αεροπορία, ωστόσο όσον αφορά το πολεμικό ναυτικό έχει μείνει αρκετά πίσω. Η περίπτωση των φρεγατών Bergamini.

Την ίδια ώρα η Τουρκία έχει ισχυρό πολεμικό ναυτικό με δική της παραγωγή πολεμικών πλοίων, ανάμεσά τους και ένα αεροπλανοφόρο το TCG Anadolu, ενώ ετοιμάζει και το MUGEM ( Milli Uçak Gemisi), το οποίο θα είναι πολύ μεγαλύτερο δηλαδή από το γαλλικό «Σαρλ ντε Γκολ».

Έτσι η Ελλάδα προσπαθώντας να ανανεώσει και να ενισχύσει τον θαλάσσιο στόλο της βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη Γαλλία για την απόκτηση της 4ης φρεγάτας Belharra, αλλά και με τους Ιταλούς για την απόκτηση φρεγατών Bergamini.

Οπως αποκαλύπτει ο Χρήστος Μαζανίτης στην «Καθημερινή της Κυριακής» Το Πολεμικό Ναυτικό προκρίνει τη λύση των μεταχειρισμένων ιταλικών φρεγατών FREMM, κλάσεις Bergaming, για την άμεση αντικατάσταση των υπέργηρων φρεγατών «5», που μετρούν μισό αιώνα επιχειρησιακού βίου.

Το σχέδιο περιλαμβάνει την τελική παράταξη φρεγατών FDI Belharra, αναβαθμισμένων ΜΕΚΟ (με κόστος αναβάθμισης περί τα 85 εκατ. ευρώ /καράβι) και 2-2 FREMM, ενώ σε μελλοντικό στάδιο θα ξεκινήσει τη ναυπήγηση των Constellation με χρόνο παράδοσης της πρώτης περί το 2035, Σε κάθε περίπτωση, η οροφή προ βλέπει 10 φρεγάτες, από τις 14 που είναι σήμερα.

Οι Ιταλοί έχουν ήδη αποστείλει εγγράφως την πρόθεση διάθεσης δύο μεταχειρισμένων φρε γατών FREMM, των Carlo Bergamini 1990 και Virginio Fasan F591, με τιμή 230 εκατ. ευρώ ανά πλοίο και δυνατότητα παράδοσης το 2028 και το 2020. Επιπλέον, έχουν καταθέσει και πρόταση για τη μερική αναβάθμισή τους, δεδομένου ότι πρόκειται για πλοία που ναυπηγήθηκαν το 2013 και είθισται ανά 15 χρόνια να γίνεται ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής (ΕΜΣ) ώστε να μπορούν επιχειρησιακά να αντέξουν τα πλοία για επιπλέον 15 χρόνια.

Επιχειρησιακά, οι ιταλικές FREMM φέρουν σύστημα μάχης ΑΤΗΕΝΑ, που δεν έχει καμία σχέση με το 58115 των γαλλικών πλοίων. Η εισαγωγή και τρίτου συστήματος μάχης θα προκαλέσει μεγάλο ζήτημα συμβατότητας αλλά και συντήρησης στο Πολεμικό Ναυτικό, που παλεύει για την ομοιοτυπία.

Στο οικονομικό σκέλος, η τιμή πρόσκτησης της τέταρτης Belharra είναι κατά 15% ακριβότερη σε σχέση με τις τρεις προηγούμενες αφού τη Ελλάδα δεν άσκησε έγκαιρα το δικαίωμα. προαίρεσης που είχε για την παραγγελία της τέταρτης στην τιμή των προηγουμένων, που είχε μέχρι και πριν από ενάμιση χρόνο. Ετσι, με τα συνολικά 1,3 δισ. ευρώ που απαιτούνται για την τέταρτη φρεγάτα, εξετάζεται μήπως αυτά δοθούν αποκλειστικό για την πρόσκτηση 2-2 μεταχειρισμένων FREMM.