Το Πολεμικό Ναυτικό της Κίνας (PLAN) έκανε ένα ακόμα τεχνολογικό άλμα, καθώς το νέο αποβατικό πλοίο ελικοπτέρων Type 076, με την ονομασία Sichuan (51), ξεκίνησε σήμερα τις πρώτες του θαλάσσιες δοκιμές από τη Σαγκάη. Το πλοίο αυτό, με σχεδίαση μοναδική σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν είναι ένα απλό αποβατικό. Είναι ουσιαστικά ένας φορέας μη επανδρωμένων αεροσκαφών, εξοπλισμένος με ηλεκτρομαγνητικό καταπέλτη (EMALS) για την εκτόξευση drones σταθερής πτέρυγας.

Το Sichuan απέπλευσε το πρωί από τις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου Hudong-Zhonghua στο νησί Changxing, με τη βοήθεια ρυμουλκών. Το γεγονός καλύφθηκε εκτενώς από τα επίσημα κινεζικά μέσα ενημέρωσης, τα οποία δημοσίευσαν βίντεο και φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης.

Type 076: Ένα «θηρίο» 45.000 τόνων

Οι διαστάσεις του νέου αποβατικού πλοίου προκαλούν δέος. Με συνολικό μήκος 252 μέτρα και πλάτος καταστρώματος πτήσης 45 μέτρα, το Sichuan κατατάσσεται ανάμεσα στα μεγαλύτερα πλοία του είδους του παγκοσμίως. Το εκτιμώμενο εκτόπισμα αγγίζει τους 45.000 τόνους, νούμερο που το τοποθετεί στο ίδιο επίπεδο με τα αμερικανικά LHD της κλάσης America και το κάνει να ξεπερνά ακόμη και το γαλλικό πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο Charles de Gaulle. (Τα κινεζικά ΜΜΕ είχαν αναφέρει εκτόπισμα “άνω των 40.000 τόνων” κατά την καθέλκυσή του τον Δεκέμβριο του 2024).

Πέρα από το κατάστρωμα πτήσης, το πλοίο διαθέτει την τυπική πρυμναία δεξαμενή (welldock) για τη μεταφορά αποβατικών σκαφών τύπου LCU ή LCAC, καθώς και αμφίβιων οχημάτων. Μια σημαντική καινοτομία για τα κινεζικά δεδομένα είναι η χρήση δύο πλευρικών ανελκυστήρων για τη μεταφορά αεροσκαφών μεταξύ του καταστρώματος πτήσης και του υπογείου.

Το Σετσουάν κατευθυνόμενο κατά μήκος του Δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ από το νησί Τσανγκσίνγκ. Στο πλοίο τοποθετήθηκαν πρόσφατα σημάνσεις για το σημείο προσγείωσης του ελικοπτέρου του. Φωτογραφία από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Κίνας.

Το Σετσουάν κατευθυνόμενο κατά μήκος του Δέλτα του ποταμού Γιανγκτσέ από το νησί Τσανγκσίνγκ. Στο πλοίο τοποθετήθηκαν πρόσφατα σημάνσεις για το σημείο προσγείωσης του ελικοπτέρου του. Φωτογραφία από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Κίνας.

Η τεχνολογία του Fujian σε αποβατικό πλοίο

Το στοιχείο που καθιστά το Sichuan ξεχωριστό είναι ο εξοπλισμός του. Ο ηλεκτρομαγνητικός καταπέλτης φαίνεται να είναι τεχνολογικά εφάμιλλος με αυτούς που διαθέτει το νέο κινεζικό “supercarrier”, το αεροπλανοφόρο Fujian. Εκτός από τον καταπέλτη, το Type 076 διαθέτει και σύστημα ανάσχεσης (arrested recovery gear) με τρία συρματόσχοινα, διαμορφώνοντας έτσι μια πλήρη διάταξη CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) αποκλειστικά για drones.

Κατασκευή με ταχύτητες ρεκόρ

Η πρόοδος του προγράμματος είναι ενδεικτική της ταχύτητας των κινεζικών ναυπηγείων. Η ναυπήγηση των πρώτων τμημάτων ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2023. Αυτό σημαίνει ότι το Sichuan, παρότι είναι το πρώτο πλοίο της κλάσης του (first-in-class), έφτασε στο στάδιο των θαλάσσιων δοκιμών μέσα σε μόλις δύο χρόνια. Η ταχύτητα αυτή έρχεται σε αντίθεση με το Fujian, το οποίο χρειάστηκε αρκετούς μήνες μεταξύ των δοκιμών “νεκρού φορτίου” του καταπέλτη και της πρώτης του δοκιμής στη θάλασσα, ενώ για το Sichuan μεσολάβησαν μόλις μερικές εβδομάδες.

Τα «όπλα» του Sichuan: Stealth Drones GJ-21

Το μεγάλο ερώτημα είναι τι ακριβώς θα μεταφέρει. Οι επόμενες φάσεις των δοκιμών θα περιλαμβάνουν την προσνήωση και τις πτητικές δοκιμές των drones σταθερής πτέρυγας που προορίζονται γι’ αυτό. Με βάση τις μέχρι τώρα πληροφορίες, η αεροπορική πτέρυγα του Sichuan θα περιλαμβάνει τουλάχιστον το GJ-21, μια προσαρμοσμένη έκδοση του αναγνωρισμένου stealth drone μάχης GJ-11.

Το GJ-21 περιγράφεται ως ένα υποηχητικό stealth drone (flying wing), με εκτιμώμενο μέγιστο βάρος απογείωσης άνω των 15 τόνων και εσωτερικούς χώρους οπλισμού. Διαθέτει σύστημα προσγείωσης συμβατό με καταπέλτη και γάντζο ανάσχεσης (tailhook). Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο ότι δεν θα είναι το μοναδικό drone που θα επιχειρεί από αυτό το πλοίο, καθώς το Πολεμικό Ναυτικό της Κίνας επενδύει μαζικά σε νέους τύπους μη επανδρωμένων συστημάτων. Εκτός από τα drones σταθερής πτέρυγας, το πλοίο θα φέρει ελικόπτερα μεταφοράς, κρούσης και έρευνας-διάσωσης.

Το Σετσουάν εγκαταλείπει τη λεκάνη εγκατάστασης στο Χουντόνγκ στο νησί Τσανγκσίνγκ. Σημειώστε τη φρεγάτα τύπου 054AG PLAN στο βάθος. Η εταιρεία κατασκευής Jiangnan της Φουτζιάν έχει τις δικές της εγκαταστάσεις στα αριστερά αυτής της εικόνας. Φωτογραφία από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Κίνας.

Το Σετσουάν εγκαταλείπει τη λεκάνη εγκατάστασης στο Χουντόνγκ στο νησί Τσανγκσίνγκ. Σημειώστε τη φρεγάτα τύπου 054AG PLAN στο βάθος. Η εταιρεία κατασκευής Jiangnan της Φουτζιάν έχει τις δικές της εγκαταστάσεις στα αριστερά αυτής της εικόνας. Φωτογραφία από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Κίνας.

Μια μοναδική ικανότητα προβολής ισχύος

Με το Sichuan να βγαίνει πλέον στη θάλασσα, το Πεκίνο επιδεικνύει την πρόθεσή του να επεκτείνει ραγδαία τις αποβατικές του ικανότητες (blue water capabilities) σε μεγάλες αποστάσεις. Αν και η Κίνα δεν φαίνεται να ακολουθεί το μοντέλο των F-35B (STOVL), η δημιουργία ενός στόλου από πλοία Type 076 θα της προσέδιδε μια παγκοσμίως μοναδική ικανότητα προβολής αεροπορικής ισχύος μέσω drones, για την υποστήριξη αμφίβιων επιχειρήσεων σε οποιοδήποτε σενάριο.

Με πληροφορίες από το Naval News.

Διαβάστε επίσης:

Ιστορικό «χτύπημα»: Καταγράφηκε η πρώτη κυβερνοεπίθεση μεγάλης κλίμακας που εκτελέστηκε από AI

Θρίλερ στον Κόλπο του Ομάν: Τάνκερ άλλαξε πορεία προς το Ιράν – Αναφορές για «ύποπτη δραστηριότητα»

Κίμπερλι Γκίλφοϊλ: «Νέα εποχή» στις σχέσεις ΗΠΑ-Ελλάδας – Στο επίκεντρο επενδύσεις, ενέργεια και το μήνυμα Τραμπ