Η Μαύρη Θάλασσα «βράζει» και η Ρουμανία μόλις έκανε μια κίνηση ματ που κανείς δεν περίμενε να ολοκληρωθεί με αυτόν τον τρόπο. Το Βουκουρέστι παρέλαβε ένα ολοκαίνουργιο σκάφος, το οποίο αν και ναυπηγήθηκε αρχικά για τις ανάγκες του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, κατέληξε σε ρουμανικά χέρια χωρίς να υπηρετήσει ούτε μία μέρα υπό την τουρκική σημαία. Αυτή η εξέλιξη δεν είναι απλώς μια αγοραπωλησία· είναι η απόδειξη πως η γεωπολιτική ανάγκη συχνά παρακάμπτει τις αρχικές στρατιωτικές προβλέψεις.

Το Χρονικό μιας Αργοπορημένης Απόφασης

Όλα ξεκίνησαν ουσιαστικά το 2014, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Κριμαία. Η Ρουμανία ένιωσε την «ανάσα» της ρωσικής αρκούδας και κατάλαβε πως ο στόλος της χρειαζόταν άμεση αναβάθμιση. Παρά το γεγονός ότι η τουρκική εταιρεία STM με την πρόταση για τις Κορβέτες κλάσης Ada έφτασε μια ανάσα από την υπογραφή, πολιτικά παιχνίδια και γραφειοκρατία της ΕΕ πάγωσαν τη διαδικασία. Το αποτέλεσμα; Η Ρουμανία έχασε σχεδόν μια δεκαετία φλερτάροντας με τη Γαλλία, για να επιστρέψει τελικά στην αγκαλιά της τουρκικής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Το νέο απόκτημα κουβαλάει πάνω του την τεχνογνωσία της Τουρκίας, δοκιμασμένη σε τρία μέτωπα: Μαύρη Θάλασσα, Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο. Ενώ η Τουρκία το χαρακτηρίζει ως Πλοίο Ανοιχτής Θαλάσσης (OPV) βάσει των δικών της αποστολών, η Ρουμανία το βλέπει ως μια «ελαφριά κορβέτα», ποντάροντας στην ευελιξία του.

Τεχνολογία Κλάσης Hisar και «Γαλάζια Πατρίδα»

Η ανάγκη της Τουρκίας για αυτά τα πλοία προέκυψε από το δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και την ανάγκη προστασίας των κοιτασμάτων υδρογονανθράκων. Τα παλαιότερα πλοία κλάσης Burak έφταναν στο τέλος της ζωής τους και η συντήρησή τους γινόταν εφιάλτης. Έτσι γεννήθηκε η κλάση Hisar, στην οποία βασίζεται το ρουμανικό πλοίο.

Το σκάφος έχει μήκος σχεδόν 100 μέτρα, πλάτος 14,42 μέτρα και εκτόπισμα 2.300 τόνων. Το μεγάλο του πλεονέκτημα είναι η φιλοσοφία «fitted-but-not-with». Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι το πλοίο παραδίδεται με τις βασικές υποδομές, αλλά μπορεί να δεχτεί βαριά οπλικά συστήματα και αισθητήρες πολύ γρήγορα, ανάλογα με τις ανάγκες του πολέμου. Αυτό μειώνει το κόστος συντήρησης σε καιρό ειρήνης, χωρίς να θυσιάζει τη μαχητική ισχύ αν τα πράγματα δυσκολέψουν.

Το «δόγμα» της Γαλάζιας Πατρίδας

Το «δόγμα» της Γαλάζιας Πατρίδας

Οπλισμός και Επιχειρησιακές Δυνατότητες

Αν και η Ρουμανία κρατά κλειστά τα χαρτιά της για τον τελικό εξοπλισμό, αν βασιστούμε στην τουρκική διαμόρφωση, μιλάμε για ένα «αστακό». Το πλοίο μπορεί να φέρει πυροβόλο 76 χιλιοστών, τον πύργο Yalman της Roketsan, μέχρι και οκτώ πυραύλους κατά πλοίων Atmaca, καθώς και το σύστημα εγγύς προστασίας (CIWS) Gökdeniz της ASELSAN.

Στον τομέα της πρόωσης, το σύστημα CODELOD εξασφαλίζει οικονομία καυσίμου με ηλεκτροκινητήρες για χαμηλές ταχύτητες, ενώ οι ντίζελ κινητήρες αναλαμβάνουν όταν απαιτείται ταχύτητα που φτάνει τους 24 κόμβους (αν και σε δοκιμές «έπιασε» τους 26,9). Η εμβέλειά του αγγίζει τα 4.500 ναυτικά μίλια, δίνοντάς του τη δυνατότητα να περιπολεί για 21 ημέρες χωρίς ανεφοδιασμό.

Επιπλέον, διαθέτει χώρους για 104 άτομα πλήρωμα, ελικόπτερο 10 τόνων και δυνατότητα υποστήριξης Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV). Το σύστημα διαχείρισης μάχης ADVENT, που αποτελεί την «καρδιά» του πλοίου, επιτρέπει την άμεση συνεργασία και ανταλλαγή δεδομένων μέσω Link 16, κάνοντας το σκάφος έναν κρίσιμο κόμβο στο σύγχρονο δικτυοκεντρικό πόλεμο.

Με απλά λόγια, η Ρουμανία δεν πήρε απλώς ένα περιπολικό. Πήρε μια πλατφόρμα που μπορεί να μετατραπεί σε φρεγάτα τσέπης, αλλάζοντας τους κανόνες εμπλοκής στη «γειτονιά» μας.

Το άρθρο βασίστηκε στις τεχνικές προδιαγραφές των κλάσεων Ada και Hisar (STM/ASFAT), στις αναφορές για το δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και στις ανοιχτές πηγές σχετικά με τις αμυντικές προμήθειες της Ρουμανίας μετά το 2014.

Διαβάστε επίσης:

Αποκάλυψη Τραμπ: Το «κρυφό» μήνυμα του Πούτιν που αλλάζει τα πάντα

Βέλγιο εναντίον ΕΕ: Ο «εφιάλτης» των 200 δισ. που τρέμουν οι Βρυξέλλες

Καμπάς: Η «έξυπνη» παγίδα στο Αιγαίο και η αλήθεια για F-35 και Belharra