Η συζήτηση για την ανανέωση του Πολεμικού Ναυτικού έχει επικεντρωθεί στη δυνατότητα απόκτησης μεταχειρισμένων ιταλικών φρεγατών FREMM. Το συνολικό κόστος για δύο πλοία φτάνει τα 580 εκατομμύρια ευρώ ενώ με τις απαραίτητες αναβαθμίσεις το κόστος κάθε μονάδας μπορεί να φθάσει ακόμη και τα 500 εκατομμύρια. Αυτό δημιουργεί ερωτήματα για το αν η Ελλάδα αγοράζει ουσιαστικά νέα μεγάλα πλοία χωρίς να απολαμβάνει τα αντίστοιχα οφέλη μακράς ζωής
Σε αυτό το πλαίσιο οι Fridtjof Nansen της Νορβηγίας εμφανίζονται ως πιο συμφέρουσα εναλλακτική. Πρόκειται για σύγχρονες φρεγάτες διαθέσιμες από το 2006 έως το 2011 με ραντάρ Aegis ισχυρή αντιαεροπορική και ανθυποβρυχιακή ικανότητα. Το κόστος απόκτησης τους αναμένεται να είναι χαμηλότερο καθώς είναι ενεργές και σε καλή κατάσταση με περιορισμένες ανάγκες εκσυγχρονισμού για την Ελλάδα
Σημαντικό στοιχείο είναι ότι σύμφωνα με τον νορβηγικό μακροπρόθεσμο αμυντικό σχεδιασμό 2025 με 2036 οι Nansen θα αντικατασταθούν από τουλάχιστον πέντε νέες φρεγάτες με ανθυποβρυχιακό προσανατολισμό οι οποίες θα αρχίσουν να εντάσσονται στο στόλο από το 2029 και μετά. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει ευκαιρία διαθεσιμότητας των Nansen για εξαγωγή
Οι FREMM είναι ισχυρά πλοία κατάλληλα για αποστολές μεγάλης εμβέλειας και προβολής ισχύος με υψηλό κόστος. Οι Nansen από την πλευρά τους συνδυάζουν τεχνολογική επάρκεια συμβατότητα με ΝΑΤΟικά συστήματα και καλύτερη σχέση κόστους με απόδοση. Επιπλέον η Ελλάδα θα έχει θετική διαλειτουργικότητα στον τομέα εκπαίδευσης υποστήριξης και επιχειρήσεων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο
Η Αθήνα λοιπόν καλείται να απαντήσει στο βασικό ερώτημα αν θα προτιμήσει τις μεγάλες επενδύσεις και το συμβολισμό των FREMM ή αν θα επιλέξει το πιο ισορροπημένο και οικονομικά βιώσιμο μοντέλο των Nansen.
Διαβάστε επίσης:
Κατάρ και Τουρκία – Εκεί όπου οι Τούρκοι πιλότοι εκπαιδεύονται συνεχώς κατά των Rafale