Η συντήρηση των προηγμένων μαχητικών αεροσκαφών εξελίσσεται σε κορυφαία πρόκληση για τις πολεμικές αεροπορίες παγκοσμίως, καθώς το κόστος MRO (συντήρηση, επισκευή και γενική υποστήριξη) αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς.
Σύμφωνα με νέα μελέτη της Oliver Wyman, η παγκόσμια αγορά MRO θα ξεπεράσει τα 111 δισ. δολάρια έως το 2035, με τα F-35 να διπλασιάζουν το μερίδιό τους στο 9,5% των συνολικών δαπανών.
Με την είσοδο αεροσκαφών έκτης γενιάς και την ενίσχυση των UAV, η πίεση στους στρατιωτικούς προϋπολογισμούς εντείνεται. Η συντήρηση των νέων αυτών μέσων απαιτεί εξειδικευμένες λύσεις, ακριβό λογισμικό και πολύπλοκες τεχνικές υπηρεσίες.
Η έκθεση προειδοποιεί ότι εάν δεν επενδυθούν επαρκή κονδύλια για MRO, η ετοιμότητα στόλου και η επιχειρησιακή διαθεσιμότητα κινδυνεύουν.
Η περίοδος που έρχεται, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, θα είναι δοκιμασία ισορροπίας ανάμεσα σε υψηλή τεχνολογία και διαχειρίσιμο κόστος – και όποιος αποτύχει, ίσως καθηλώσει τα πιο προηγμένα του όπλα στο έδαφος.
Ο τουρκικός τίτλος για την εκτίναξη του κόστους συντήρησης των F-35 δεν είναι τυχαίος — στέλνει σαφές μήνυμα στην Ελλάδα, η οποία ετοιμάζεται να εντάξει στη δύναμή της έως και 40 προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη 5ης γενιάς. Την ώρα που η Άγκυρα παραμένει αποκλεισμένη από το πρόγραμμα, οι τουρκικές αναλύσεις επικεντρώνονται όχι στην ισχύ των F-35, αλλά στο… λογαριασμό που τα συνοδεύει.
Διαβάστε επίσης:
Αθέατη απειλή για την Άγκυρα – Ο εφιάλτης του ελληνικού BlueWhale από το Ισραήλ κατεβαίνει στον βυθό