Το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ πραγματοποίησε επίσημη τελετή αποχώρησης για τα AAV-7 στο Camp Pendleton, σηματοδοτώντας το τέλος μιας υπηρεσίας που διήρκεσε πάνω από πέντε δεκαετίες. Η τελετή με τίτλο «Assault Amphibian Vehicle Sundown Ceremony», απέδωσε φόρο τιμής στο όχημα και στους πεζοναύτες και ναύτες που υπηρέτησαν μαζί του.
«Το AAV-7 υπηρέτησε με πολλούς τρόπους: ως όχημα από θάλασσα σε ξηρά, τεθωρακισμένο μάχης, μεταφορικό πεζικού, πλατφόρμα ανεφοδιασμού και, μερικές φορές, ακόμα και ως σωστική λέμβος. Το πιο σημαντικό είναι ότι αποτέλεσε το σημείο όπου οι πεζοναύτες άφησαν το αποτύπωμά τους στη μάχη, στην υπηρεσία και στη θυσία», δήλωσε ο συνταγματάρχης Λιν Ντάμπλγιου Μπερεντσεν (Lynn W. Berendsen), διοικητής της Σχολής Αμφίβιων Επιθέσεων.
Το AAV-7: Από την εισαγωγή μέχρι την αναβάθμιση
Το AAV-7, γνωστό και ως «Alligator», εισήλθε σε υπηρεσία το 1972 και διέθετε σύστημα πρόωσης με υδροπροωθητές και πίσω ράμπα για ταχύτερες αποβιβάσεις. Στη δεκαετία του ’80, στο πλαίσιο του Life Extension Program, απέκτησε νέο κινητήρα, κιβώτιο ταχυτήτων και μαχητική μονάδα, με αποτέλεσμα να επαναχρησιμοποιηθεί, με το όνομα AAV-7A1. Στα τέλη της δεκαετίας του ’90 δέχθηκε περαιτέρω αναβαθμίσεις με νέο κινητήρα, βελτιώσεις στην ανάρτηση και εξοπλισμό συμβατό με τα Bradley IFV, διευκολύνοντας την εφοδιαστική υποστήριξη.

Αμφίβιο Όχημα Εφόρμησης (AAV-7). Φωτογραφία: Υπουργείο Πολέμου των ΗΠΑ
Η απόπειρα αντικατάστασης με το EFV
Τη δεκαετία του ’90 ξεκίνησε η ανάπτυξη του Expeditionary Fighting Vehicle (EFV), που μπορούσε να κινείται στο νερό με ταχύτητα σχεδόν 48 χλμ/ώρα, χάρη στη σχεδίαση του σκάφους του. Το EFV διέθετε πυργίσκο με αυτόματο πυροβόλο 30 χιλιοστών, αυξάνοντας σημαντικά την ισχύ πυρός. Ωστόσο, το κόστος ανά μονάδα ξεπέρασε τα 20 εκατομμύρια δολάρια, υψηλότερο ακόμα και από τα σύγχρονα άρματα M1 Abrams, οδηγώντας στην ακύρωση του προγράμματος το 2011.
Ατυχήματα και απόσυρση
Με την πάροδο του χρόνου, τα AAV-7 παρουσίασαν πολλά προβλήματα ασφαλείας, όπως φωτιές και εισροές νερού, που σε αρκετές περιπτώσεις αποδείχθηκαν θανατηφόρα. Στα τέλη του 2021, το Σώμα Πεζοναυτών διέκοψε τη χρήση τους σε τακτικές επιχειρήσεις και απαγόρευσε τη συμμετοχή τους σε υδάτινες αποστολές.
Η νέα γενιά ACV
Ήδη από το 2019, το Σώμα Πεζοναυτών είχε παραγγείλει τα πρώτα Armored Combat Vehicles (ACV) από την BAE Systems, βασισμένα στο ιταλικό Iveco SuperAV. Τα νέα αυτά οχήματα προορίζονται να αντικαταστήσουν πλήρως τα AAV-7. Τον Μάιο του 2025, έγινε παραγγελία της πρώτης παρτίδας ACV με μαχητικό πυργίσκο 30 χιλιοστών, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τις δυνατότητες των αμερικανικών πεζοναυτών.

Όχημα μάχης πεζικού ACV-30. Φωτογραφία: BAE Systems
Διάθεση σε συμμάχους
Με την πλήρη απόσυρση των AAV-7, οι Ηνωμένες Πολιτείες ξεκίνησαν την πώληση πλεονάζοντος εξοπλισμού σε συμμάχους του ΝΑΤΟ, όπως η Ρουμανία και η Ελλάδα, αλλά και στην Ταϊβάν, ενισχύοντας περαιτέρω τη συμμαχική αποτρεπτική ισχύ.\
Το AAV-7 αποτέλεσε για περισσότερα από 50 χρόνια βασικό εργαλείο στις αμφίβιες επιχειρήσεις του Σώματος Πεζοναυτών. Με την αντικατάστασή του από τα πιο σύγχρονα ACV, οι Ηνωμένες Πολιτείες περνούν σε μια νέα εποχή τεθωρακισμένων οχημάτων, αφήνοντας πίσω τους έναν «θρύλο» του Ψυχρού Πολέμου.
ΠΗΓΗ: Militarnyi
Διαβάστε επίσης:
Ισραήλ: Απέλαση 170 συμμετεχόντων από τον Global Sumud Flotilla
Πώς η Ελλάδα έκανε ζημιά 150 δισ. στην Τουρκία
Η νέα πρόκληση με τουρκικά UAV στο Αιγαίο – Η Τουρκία μετρά τους χρόνους αντίδρασης της Ελλάδας