Στις αρχές του 2023, οι Ηνωμένες Πολιτείες, μαζί με την Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τη Σαουδική Αραβία, την Ιταλία, τη Γερμανία και την Ε.Ε., ανακοίνωσαν τη δημιουργία του IMEC (India – Middle East – Europe Economic Corridor).
Ο διάδρομος αυτός φιλοδοξούσε να αποτελέσει το αντίβαρο στο Belt and Road Initiative (BRI) της Κίνας, με στόχο τη σύνδεση της Ασίας με την Ευρώπη μέσω μιας ασφαλούς και σταθερής θαλάσσιας και σιδηροδρομικής αρτηρίας.
Η διαδρομή IMEC προβλεπόταν να περνά από Μουμπάι – Ντουμπάι – Ριάντ – Χάιφα – Πειραιά, ενώνοντας την Ινδία με την Ευρώπη μέσω Ισραήλ και Ελλάδας. Το έργο αυτό παρουσιάστηκε στη σύνοδο κορυφής των G20 στην Ινδία, τον Σεπτέμβριο του 2023, ως η δυτική απάντηση στην ασιατική διείσδυση του Πεκίνου.
Ωστόσο, η τρομοκρατική επίθεση της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου 2023 άλλαξε δραματικά τα δεδομένα. Η εμπλοκή του Ισραήλ σε γενικευμένο πόλεμο με τη Γάζα και το Ιράν παγώνει τον IMEC. Οι ΗΠΑ υποχρεώνονται να ενισχύσουν στρατιωτικά το Ισραήλ και να αναθεωρήσουν τις εμπορικές τους προτεραιότητες στην περιοχή.
Η Τεχεράνη, βλέποντας τον IMEC ως άμεση απειλή για τις ροές επιρροής της στη Μέση Ανατολή, κινήθηκε γρήγορα: ενίσχυσε τις επιθέσεις των Χούθι στα Στενά του Μπαμπ ελ Μαντέμπ, πίεσε τη Χεζμπολάχ να ενεργοποιηθεί, και ουσιαστικά επιχείρησε να ακυρώσει στην πράξη τον δυτικό διάδρομο.
Η γεωπολιτική σημασία του IMEC, πάντως, παραμένει τεράστια. Αν ολοκληρωθεί, μπορεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε κομβικό σημείο της νέας παγκόσμιας οικονομικής δικτύωσης. Παράλληλα, λειτουργεί ως αντίβαρο στον ενεργειακό έλεγχο της Ρωσίας προς την Ευρώπη και ως ασφαλής εναλλακτική στις θαλάσσιες οδούς του Σουέζ.
Το Ισραήλ, όμως, βρίσκεται τώρα σε σταυροδρόμι: από τη μία το δέλεαρ της συμμετοχής στον IMEC, από την άλλη η διαρκής στρατιωτική πίεση. Αν επικρατήσει η σύγκρουση, ο διάδρομος θα «παγώσει» επ’ αόριστον. Αν υπάρξει ειρήνη, το γεωοικονομικό παιχνίδι ΗΠΑ – Κίνας θα ξαναρχίσει με νέους όρους.