Η Ευρώπη αναζητά το αυριανό της μαχητικό μέσα από αργόσυρτα προγράμματα συνεργασίας και απαιτητικές ισορροπίες ανάμεσα σε βιομηχανίες και κυβερνήσεις. Την ίδια στιγμή η Ελλάδα πετά ήδη με Rafale και αξιοποιεί ένα ώριμο οικοσύστημα αισθητήρων όπλων και δικτύωσης που παραπέμπει στο αύριο της ευρωπαϊκής αεροπορίας. Το γαλλικό μαχητικό δεν είναι απλώς μια πλατφόρμα υψηλών επιδόσεων αλλά ο πυρήνας ενός ψηφιακού τρόπου πολέμου που προσθέτει πληροφορία επίγνωσης και ακρίβεια σε κάθε αποστολή.

Ο συνδυασμός ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης ηλεκτρονικού πολέμου Spectra και όπλων μεγάλης εμβέλειας όπως Meteor και SCALP αλλάζει τον χρονισμό της εμπλοκής. Οι αποφάσεις λαμβάνονται νωρίτερα και από ασφαλέστερες αποστάσεις ενώ η επιβιωσιμότητα αυξάνεται χάρη στη διαχείριση απειλών σε πραγματικό χρόνο. Όταν αυτά ενωθούν με δικτυοκεντρικές δυνατότητες της Πολεμικής Αεροπορίας και με ναυτικές πλατφόρμες που φέρουν σύγχρονα ραντάρ και αντιαεροπορικούς πυραύλους, προκύπτει ένα πλέγμα αισθητήρων και εκτοξευτών που πολλαπλασιάζει την ισχύ χωρίς ανάγκη αγώνα αριθμών.

Το σημαντικότερο είναι ότι η αξία του Rafale μεγαλώνει όσο γίνονται επενδύεις σε εκπαίδευση, υποστήριξη, λογισμικό και αποθέματα κατευθυνόμενων όπλων. Το αεροπλάνο γίνεται κόμβος που δένει αεροπορία, ναυτικό και επίγεια αεράμυνα επιτρέποντας στην Ελλάδα να πετύχει αποτέλεσμα αποτροπής με λιγότερες αλλά εξυπνότερες εξόδους. Η προβλεπόμενη εξέλιξη του τύπου σε νεότερα πρότυπα διατηρεί ανοικτό τον δρόμο αναβάθμισης χωρίς την αναμονή νέου προγράμματος από το μηδέν.

Ενώ η Ευρώπη παλεύει ακόμη να ορίσει το μέλλον της στον αέρα, καθώς το SCAF μπλοκάρει σε διακυβέρνηση και κατανομή έργου, η Ελλάδα έχει ήδη ένα κομμάτι του μέλλοντος στα χέρια της.

Το SCAF υποτίθεται ότι θα γίνει η ναυαρχίδα της ευρωπαϊκής αεροπορικής ισχύος με στόχο επιχειρησιακή ένταξη γύρω στο 2040 και αρχικό επίδειξης πτήσης στα τέλη της δεκαετίας, όμως το καλοκαίρι του 2025 το πρόγραμμα βρέθηκε ξανά σε αναταράξεις.

Ο επικεφαλής της Dassault, Ερίκ Τραπιέ μίλησε για διακυβέρνηση χωρίς πραγματικό ηγέτη και προειδοποίησε ότι η πρόοδος κινδυνεύει αν δεν ξεκαθαρίσουν οι ρόλοι. Το Βερολίνο και η Airbus αντιτείνουν ότι η συμφωνημένη διακυβέρνηση πρέπει να τηρηθεί και προειδοποιούν πως δεν θα δεχθούν νέα εκκίνηση.

Διαβάστε επίσης:

Το «παράθυρο» Τραμπ για τα F-35 στην Τουρκία και οι κίνδυνοι για Ιράν – Βόρεια Κορέα

Ελλάδα και Τουρκία: Το 2035 ποιος θα έχει την υπεροχή;