Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα SCAF ή FCAS, προϋπολογισμού που προσεγγίζει τα 100 δισ. ευρώ, βρίσκεται σε προχωρημένη κρίση καθώς οι εντάσεις ανάμεσα στη Dassault και στην Airbus έχουν οδηγήσει σε αδιέξοδο για τη διακυβέρνηση και τη διανομή έργου.
Η Γερμανία συζητά εναλλακτικές λύσεις και το Βερολίνο δεν αποκλείει την πρόθεση να προχωρήσει χωρίς τη Dassault, αν δεν υπάρξει συμφωνία για τους όρους συνεργασίας.
Η Dassault από την πλευρά της δηλώνει ότι έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει ένα νέο μαχητικό και «μόνη της», προβάλλοντας την τεχνογνωσία που απέκτησε με το Rafale και πιέζοντας για ξεκάθαρο ρόλο στην κατασκευή της πλατφόρμας αέρα.
Αν το SCAF τελικά «σπάσει», η Ευρώπη κινδυνεύει να επιβαρυνθεί με κατακερματισμό προδιαγραφών και χαμένη κλίμακα ενώ οι εθνικές λύσεις θα αυξήσουν το κόστος και θα περιορίσουν την τεχνολογική σύζευξη.
Για την Ελλάδα η εξέλιξη έχει άμεση ανάγνωση. Η Αθήνα ολοκλήρωσε την παραλαβή 24 Rafale νωρίς το 2025, κερδίζοντας ποιότητα και δικτυοκεντρικές ικανότητες που αναβαθμίζουν την αποτροπή στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Σε περίπτωση που το SCAF αποτύχει, το Rafale και η στρατηγική συνεργασία με τη Γαλλία αποκτούν πρόσθετη αξία για την ελληνική άμυνα καθώς η Αθήνα μπορεί να βασιστεί σε μία ώριμη πλατφόρμα και σε συνεχή υποστήριξη, σε αντίθεση με την αβεβαιότητα ενός πολυεθνικού προγράμματος σε κρίση.
Διαβάστε επίσης:
Ελλάδα και Chevron: Ενεργειακή αυτονομία και στρατηγικός ρόλος στην Ανατολική Μεσόγειο