Είναι κάποιες στιγμές που η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται απλώς, αλλά μετεξελίσσεται. Στο ιστορικό νησί της Σαλαμίνας, εκεί που η ναυτοσύνη είναι συνυφασμένη με το DNA των κατοίκων εδώ και χιλιάδες χρόνια, συντελείται μια αθόρυβη αλλά ουσιαστική επανάσταση. Δεν πρόκειται για μια ακόμη συμβατική εμπορική συμφωνία, αλλά για την απόδειξη πως η ελληνική αμυντική βιομηχανία όχι μόνο αναπνέει, αλλά μπορεί να πρωταγωνιστεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Στις 18 Αυγούστου 2025, μια σημαντική είδηση έκανε τον γύρο των αμυντικών κύκλων, επιβεβαιώνοντας την ανοδική πορεία της χώρας στον ναυπηγικό τομέα. Τα Ναυπηγεία της Σαλαμίνας ολοκλήρωσαν και παρέδωσαν μια νέα σειρά προ-εξοπλισμένων τμημάτων (blocks) για την τρίτη κατά σειρά φρεγάτα FDI, η οποία προορίζεται για το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό.
Ελληνική Υπογραφή σε Γαλλική Φρεγάτα
Το πλοίο που θα φέρει την ελληνική σφραγίδα στα σωθικά του είναι η φρεγάτα Amiral Castex, το δεύτερο πλοίο αυτού του τύπου που ναυπηγείται για λογαριασμό της Γαλλίας. Αυτή η εξέλιξη δεν είναι απλώς τεχνική· είναι βαθύτατα συμβολική και ουσιαστική. Είναι η πρώτη φορά στα χρονικά που ένα ελληνικό ναυπηγείο δεν περιορίζεται σε ρόλο παρατηρητή ή απλής συντήρησης, αλλά συμμετέχει ενεργά στην κατασκευή ενός υπερσύγχρονου πολεμικού πλοίου για ξένο κράτος.
Τα τέσσερα blocks που κατασκευάστηκαν στη Σαλαμίνα ταξιδεύουν ήδη για το Λοριάν της Γαλλίας, όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της Naval Group. Εκεί, θα ενσωματωθούν στο κυρίως σώμα του πλοίου, αποτελώντας αναπόσπαστο κομμάτι της δομής του. Το γεγονός ότι η Γαλλία, μια χώρα με τεράστια παράδοση στην ναυπηγική και αυστηρότατα πρότυπα ποιότητας, εμπιστεύεται κρίσιμα τμήματα των πλοίων της σε ελληνικά χέρια, λέει πολλά για το επίπεδο τεχνογνωσίας που έχει κατακτηθεί.
Μια Στρατηγική Συνεργασία που Αποδίδει Καρπούς
Η σχέση των Ναυπηγείων Σαλαμίνας με τον γαλλικό κολοσσό Naval Group δεν προέκυψε τυχαία, ούτε χτίστηκε σε μια μέρα. Ξεκίνησε ουσιαστικά τον Οκτώβριο του 2022 και μέσα σε τρία χρόνια έχει μεταμορφώσει το τοπίο. Το πρόγραμμα των φρεγατών FDI, γνωστές και ως Belharra, αποτέλεσε τον καταλύτη για αυτή την αλλαγή.
Μέχρι σήμερα, τα Ναυπηγεία της Σαλαμίνας έχουν αποδείξει τη συνέπειά τους με απτά αποτελέσματα:
- Τον Φεβρουάριο του 2024, παραδόθηκαν πέντε προ-εξοπλισμένα blocks για την ελληνική φρεγάτα «Φορμίων», η οποία έχει ήδη καθελκυστεί.
- Τον Ιούλιο του 2024, παραδόθηκαν αντίστοιχα τμήματα για τη γαλλική φρεγάτα «Amiral Louzeau».
- Τον Αύγουστο του 2025, η σκυτάλη πέρασε στην «Amiral Castex».
Αυτή η ροή εργασιών δείχνει ότι το ελληνικό ναυπηγείο έχει ενταχθεί πλήρως στην παραγωγική αλυσίδα ενός από τα πιο προηγμένα οπλικά συστήματα στον κόσμο.
Ποιότητα που Ξεπερνά τις Προσδοκίες
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία που προκύπτουν από αυτή τη συνεργασία είναι η ποιότητα της κατασκευής. Δεν μιλάμε απλώς για συγκόλληση λαμαρινών. Τα blocks που φεύγουν από τη Σαλαμίνα είναι «προ-εξοπλισμένα». Αυτό σημαίνει ότι φέρουν ήδη σωληνώσεις, καλωδιώσεις και υποδομές, έτοιμες να κουμπώσουν στο υπόλοιπο πλοίο.
Σύμφωνα με στελέχη της Naval Group, ο βαθμός πληρότητας του προ-εξοπλισμού που πέτυχαν τα ελληνικά συνεργεία έφτασε το εντυπωσιακό ποσοστό του 80,4%. Πρόκειται για ένα από τα υψηλότερα ποσοστά που έχουν καταγραφεί, αποδεικνύοντας ότι το ελληνικό τεχνικό προσωπικό, όταν έχει τα κατάλληλα εργαλεία και την καθοδήγηση, μπορεί να κάνει θαύματα.
Η Επίσκεψη Λεκορνύ και η Γεωπολιτική Σημασία
Η σημασία του έργου που παράγεται στη Σαλαμίνα δεν διέφυγε της προσοχής της γαλλικής πολιτικής ηγεσίας. Τον Απρίλιο του 2025, ο Υπουργός Άμυνας της Γαλλίας, Σεμπαστιάν Λεκορνύ, επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις του ναυπηγείου, συνοδευόμενος από ανώτατους αξιωματούχους.
Η επίσκεψη αυτή, ανάμεσα σε πυρετώδεις συναντήσεις με τον Έλληνα Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα: Τα Ναυπηγεία της Σαλαμίνας θεωρούνται πλέον στρατηγικός εταίρος. Η Σαλαμίνα δεν είναι απλώς ένας εργολάβος, αλλά ένας κόμβος υποστήριξης για τα γαλλικά και ελληνικά πλοία που επιχειρούν στην Ανατολική Μεσόγειο και την Ερυθρά Θάλασσα.

Επίσκεψη του Υπουργού Άμυνας της Γαλλικής Δημοκρατίας, κ. Sébastien Lecornu, στα Ναυπηγεία της Σαλαμίνας, όπου κατασκευάζονται μονάδες ΑΞΕ για τα ναυτικά της Ελλάδας και της Γαλλίας.
Το Μέλλον: Συντήρηση και Επέκταση (FOS)
Ίσως όμως το πιο σημαντικό νέο για την οικονομική βιωσιμότητα και το μέλλον των εργαζομένων να μην είναι μόνο η κατασκευή, αλλά η υποστήριξη. Η υπογραφή της 6ετούς σύμβασης Follow-On Support (FOS) στην έκθεση Euronaval τον Νοέμβριο του 2024, αλλάζει τα δεδομένα.
Η συμφωνία αυτή προβλέπει ότι τα Ναυπηγεία της Σαλαμίνας θα αναλάβουν την τεχνική υποστήριξη και συντήρηση τόσο των ελληνικών όσο και των γαλλικών φρεγατών FDI. Αυτό εξασφαλίζει:
- Σταθερές θέσεις εργασίας για τα επόμενα χρόνια.
- Μεταφορά τεχνογνωσίας για περίπλοκα logistics και επιχειρήσεις εν πλω.
- Δυνατότητα για μελλοντικές αναβαθμίσεις των πλοίων επί ελληνικού εδάφους.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος των Ναυπηγείων, Δρ. Γεώργιος Κόρος, η συνεργασία αυτή αποδεικνύει ότι η Ελλάδα μπορεί να σταθεί στην πρώτη γραμμή της ναυπηγικής βιομηχανίας. Με συνέπεια και ακρίβεια, ο εγχώριος κλάδος ενισχύεται σε τομείς κρίσιμους για την εθνική ασφάλεια και την τεχνολογική αυτονομία.

Τα Ναυπηγεία Salamis παρέδωσαν πρόσφατα τέσσερα αναβαθμισμένα σκάφη παράκτιας περιπολίας κλάσης Island στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Φωτογραφία από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Επενδύσεις και Επόμενη Μέρα
Η αναγέννηση αυτή δεν ήρθε χωρίς κόστος και προσπάθεια. Το ναυπηγείο υλοποιεί ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών του, ώστε να συμβαδίζει με τα αυστηρά πρότυπα του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ενεργοποίηση και ο εκσυγχρονισμός των περιπολικών τύπου «Island» είναι ένα ακόμη παράδειγμα της πολυδιάστατης δραστηριότητας που αναπτύσσεται.
Το συμπέρασμα για τον μέσο πολίτη είναι σαφές: Η Ελλάδα παύει να είναι απλώς πελάτης οπλικών συστημάτων. Μέσα από συμπράξεις όπως αυτή στη Σαλαμίνα, μετατρέπεται σταδιακά σε παραγωγό και συμπαραγωγό. Τα Ναυπηγεία της Σαλαμίνας, με ιστορία τεσσάρων δεκαετιών, δείχνουν τον δρόμο της εξωστρέφειας, αποδεικνύοντας πως όταν υπάρχει όραμα και σχέδιο, η ελληνική βιομηχανία μπορεί να κοιτάξει στα μάτια τους κολοσσούς της Ευρώπης.
Διαβάστε επίσης:
Ουκρανία: Το «τελεσίγραφο» της Ουάσιγκτον και οι 28 κρυφοί όροι που αλλάζουν τον χάρτη
Η Άγκυρα κλιμακώνει για τον χάρτη της Ελλάδας με τις ελληνικές θαλάσσιες ζώνες
T-14 Armata: Η αλήθεια για το «υπερόπλο» της Ρωσίας που εξαφανίστηκε μυστηριωδώς
Ελλάδα
Γαλλία