Η Βενετία δεν είναι απλώς ένας τουριστικός προορισμός· για τον Ελληνισμό, αποτελεί έναν ιερό τόπο μνήμης και αναγέννησης. Ήταν εκεί, στη «Γαληνοτάτη Δημοκρατία», που οι Έλληνες της Βενετίας δημιούργησαν την πρώτη, ουσιαστική και οργανωμένη κοινότητα της σύγχρονης Διασποράς αμέσως μετά την πτώση του Βυζαντίου.
Σε αντίθεση με τους Έλληνες της Κάτω Ιταλίας, που διατηρούσαν ρίζες από την αρχαιότητα, η παροικία της Βενετίας χτίστηκε από το μηδέν. Ένα κράμα ανθρώπων, από την Δούκισσα Νοταρά, κόρη του τελευταίου Μεγάλου Δούκα του Βυζαντίου, μέχρι εμπόρους, τεχνίτες και απλούς ναυτικούς, βρήκαν καταφύγιο στη λιμνοθάλασσα. Παρά τη σχετική θρησκευτική ανεκτικότητα των Βενετών, οι πρόγονοί μας αντιμετώπισαν διακρίσεις λόγω της Ορθόδοξης πίστης τους, πιεζόμενοι αρχικά να προσκυνούν τον Πάπα.
Η Δύναμη των «Stradioti» και η Θρησκευτική Αυτονομία
Ωστόσο, το ελληνικό δαιμόνιο και η στρατιωτική ισχύς άλλαξαν τα δεδομένα. Η κοινότητα κατάφερε να υπαχθεί απευθείας στο Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, μια τεράστια διπλωματική νίκη για την εποχή. Αυτό δεν ήταν τυχαίο. Οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στους θρυλικούς «Stradioti», τους Έλληνες μισθοφόρους που υπηρετούσαν πιστά τη Βενετία, αλλά και στην οικονομική ισχύ των Ελλήνων εμπόρων.
Αυτή η αυτονομία λειτούργησε ως πρότυπο για κάθε επόμενη Ελληνική Διασπορά, θέτοντας τα θεμέλια για την οργάνωση των κοινοτήτων μας στο εξωτερικό, πολύ πριν τη δημιουργία του νεοελληνικού κράτους το 1830.
Ο Άγιος Γεώργιος και οι Μεγάλοι Δάσκαλοι
Το 1573, σχεδόν έναν αιώνα μετά την ίδρυση της κοινότητας, ολοκληρώθηκε ο Άγιος Γεώργιος των Ελλήνων (San Giorgio dei Greci). Ένα αριστούργημα της Αναγέννησης που παντρεύει μοναδικά το βυζαντινό στοιχείο με την ιταλική φινέτσα. Μπαίνοντας κανείς μέσα, νιώθει δέος αντικρίζοντας έργα κορυφαίων καλλιτεχνών, όπως του Κρητικού αγιογράφου Μιχαήλ Δαμασκηνού, ενώ και ο ίδιος ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, ο γνωστός μας Ελ Γκρέκο, άφησε το στίγμα του σε αυτόν τον χώρο.
Το καμπαναριό του ναού, που γέρνει ελαφρά όπως πολλά κτίσματα στο σαθρό υπέδαφος της Βενετίας, λειτουργεί ως φάρος για τον επισκέπτη. Ακριβώς δίπλα, το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών συνεχίζει να φυλάει Θερμοπύλες, διατηρώντας ανεκτίμητους θησαυρούς της ιστορίας μας και προσελκύοντας ερευνητές από όλο τον πλανήτη.

Φωτογραφία του Πύργου του Αγίου Γεωργίου, από το Μεγάλο Κανάλι. Πίστωση: Alexander Billinis / Greekreporter
Μια Κληρονομιά που Ζει Ακόμα
Αν και η κοινότητα συρρικνώθηκε με τα χρόνια, καθώς πολλοί μετακινήθηκαν προς την Τεργέστη τον 18ο αιώνα ή αφομοιώθηκαν, το αποτύπωμά της παραμένει ανεξίτηλο. Οι Έλληνες της Βενετίας δεν κράτησαν μόνο τη θρησκεία και τα γράμματα ζωντανά στα δύσκολα χρόνια· στήριξαν οικονομικά και ηθικά την Επανάσταση του 1821.
Σήμερα, η παρουσία του Ελληνικού Προξενείου και της Ορθόδοξης Μητρόπολης Ιταλίας εκεί, επιβεβαιώνει την ιστορική συνέχεια. Για τον σύγχρονο Έλληνα επισκέπτη, μια βόλτα πέρα από την πλατεία του Αγίου Μάρκου, μακριά από τα πλήθη των τουριστών, προς τον Άγιο Γεώργιο, δεν είναι απλώς περιήγηση. Είναι ένα προσκύνημα στην ιστορία μας. Είναι η συνειδητοποίηση ότι η ιστορία μας δεν γράφτηκε μόνο εντός των συνόρων, αλλά και εκεί που οι ξενιτεμένοι Έλληνες μεγαλούργησαν.

Πλακέτα στην αυλή του Αγίου Γεωργίου για την επέτειο των 500 χρόνων από την ίδρυση της κοινότητας. Πίστωση: Alexander Billinis / Greekreporter
Το άρθρο βασίστηκε αποκλειστικά στα ιστορικά στοιχεία που παρείχε το πρωτότυπο κείμενο από το Greek Reporter, με αναδιατύπωση και ιστορική πλαισίωση βάσει της κοινής ιστορικής γνώσης για την περίοδο (π.χ. αναφορά στην Άννα Νοταρά, στους Stradioti, στον Δαμασκηνό και στο Ινστιτούτο).
Διαβάστε επίσης:
«Πόλεμος» στο ρύζι: Οι χώρες που «κλέβουν» τις ΗΠΑ και η οργή Τραμπ
Ελληνοτουρκικά: Η «παγίδα» του 50-50, ο φόβος των ΗΠΑ και το δόγμα του «πρώτου χτυπήματος»
Ελληνοτουρκικά: Το παρασκήνιο για το κρίσιμο ραντεβού του 2026
Ελλάδα