Ένα έντονο διπλωματικό επεισόδιο ξέσπασε στην Αθήνα, φέρνοντας αντιμέτωπες δύο υπερδυνάμεις επί ελληνικού εδάφους. Η Κινεζική Πρεσβεία εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση εναντίον της Αμερικανίδας πρέσβειρας, Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, την Τετάρτη, με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις της που έθεσαν στο στόχαστρο την κινεζική παρουσία στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.
Η αφορμή δόθηκε όταν η Γκίλφοϊλ χαρακτήρισε «ατυχή» την ιδιοκτησία του Λιμανιού του Πειραιά από το κινεζικό κράτος, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η κατάσταση αυτή θα μπορούσε να αναστραφεί ή να παρακαμφθεί. Η αντίδραση του Πεκίνου ήταν άμεση και σε υψηλούς τόνους, χαρακτηρίζοντας τα σχόλια ως «κακόβουλη συκοφαντία» ενάντια στις σινο-ελληνικές εμπορικές σχέσεις και κάνοντας λόγο για «σοβαρή παρέμβαση στις εσωτερικές υποθέσεις της Ελλάδας».
Η «Μάχη» για τον Πειραιά και η απάντηση του Πεκίνου
Σε μια προσπάθεια να προωθήσει τα αμερικανικά συμφέροντα, η πρέσβειρα των ΗΠΑ πρότεινε την περασμένη εβδομάδα ότι θα μπορούσε να βρεθεί λύση, είτε μέσω της πώλησης του Πειραιά είτε μέσω της ενίσχυσης άλλων υποδομών. «Κάτι θα μπορούσε να γίνει», ανέφερε χαρακτηριστικά, προκαλώντας την οργή της κινεζικής πλευράς.
Η απάντηση της πρεσβείας ήταν κατηγορηματική: «Το Λιμάνι του Πειραιά ανήκει στον ελληνικό λαό. Δεν αποτελεί εργαλείο υπονόμευσης της περιφερειακής σταθερότητας και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πέσει θύμα γεωπολιτικής αντιπαράθεσης». Παράλληλα, κατηγόρησε τις ΗΠΑ ότι με ιδιοτελείς προθέσεις ενθαρρύνουν την Ελλάδα να αθετήσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις.
Το ιστορικό της επένδυσης και η στάση της Αθήνας
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κίνα επένδυσε μαζικά στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της βαθιάς οικονομικής κρίσης που ξεκίνησε το 2009. Την εποχή που άλλες δυτικές εταιρείες γύριζαν την πλάτη στην Αθήνα, φοβούμενες την οικονομική αβεβαιότητα, η Cosco εξασφάλισε το πλειοψηφικό πακέτο του λιμανιού το 2016. Στόχος του Πεκίνου ήταν να μετατρέψει τον Πειραιά στην «κεφαλή του δράκου» για το φιλόδοξο έργο «Belt and Road».
Από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών, Λάνα Ζωχιού, τήρησε στάση ισορροπίας, υπενθυμίζοντας ότι «το λιμάνι παραδόθηκε στους Κινέζους κατά τη διάρκεια της κρίσης, καθώς ήταν οι μόνοι που κατέθεσαν προσφορά», τονίζοντας πως η Ελλάδα σέβεται τις συμφωνίες του παρελθόντος.
Το Λιμάνι της Ελευσίνας ως αμερικανικό «αντίβαρο»
Πέρα από τη ρητορική αντιπαράθεση, οι ΗΠΑ προχωρούν σε στρατηγικές κινήσεις. Η Γκίλφοϊλ, πρώην παρουσιάστρια του Fox News, πρότεινε ότι η κινεζική επιρροή μπορεί να αντισταθμιστεί με την αύξηση των αμερικανικών επενδύσεων σε άλλες υποδομές.
Στο επίκεντρο αυτού του σχεδίου βρίσκεται το Λιμάνι της Ελευσίνας. Η Αθήνα επιταχύνει τα σχέδια για την ανάπτυξη του νέου λιμανιού, ένα έργο που υποστηρίζεται θερμά από τις ΗΠΑ και θεωρείται ως το δυτικό αντίβαρο στην κινεζική κυριαρχία στον Πειραιά. Το ζήτημα συζητήθηκε εκτενώς σε συνάντηση μεταξύ της Γκίλφοϊλ και του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου.
«Ανυπομονούμε να δούμε το λιμάνι της Ελευσίνας να εξελίσσεται σε έναν κόμβο logistics για την περιοχή», δήλωσε η Αμερικανίδα αξιωματούχος, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας νέας εποχής ανταγωνισμού υποδομών στην Ανατολική Μεσόγειο.
Διαβάστε επίσης:
F-35 και Μέση Ανατολή: Το «αόρατο» παζάρι που απειλεί την κυριαρχία του Ισραήλ
Η Ελλάδα «σώζει» τη Γαλλία: Η πρόωρη αποπληρωμή που αιφνιδίασε το Παρίσι και η ιστορική ανατροπή
Ελλάδα
ΗΠΑ
Κίνα