Αν υπήρχε σοβαρή στρατηγική σκέψη στην Αθήνα, το ΠΝ θα διέθετε σε λίγο καιρό τέσσερις FREMM και τέσσερις Belharra. Αυτός λοιπόν ο πυρήνας του ελληνικού στόλου πρώτης γραμμής, θα ήταν ικανός να δώσει απάντηση σε κάθε πρόκληση στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Οι δύο γαλλικές FREMM (Languedoc και Alsace) είχαν προσφερθεί τρεις φορές στην Ελλάδα, έτοιμες, με Aster 30 ενώ θυμίζεται ότι η Languedoc είναι κλασική FREMM ASW (ανθυποβρυχιακού πολέμου) ενώ η Alsace είναι η πρώτη από τις δύο φρεγάτες της έκδοσης FREMM DA (Defence Aérienne — Aεράμυνας περιοχής).
Οι μεταχειρισμένες γαλλικές FREMM απορρίφθηκαν. Τρεις φορές μάλιστα.
Η επίσημη δικαιολογία; Ότι δεν συνοδεύονταν από πολυετή FOS και δεν υπήρχε πλήρης εγγύηση διαθεσιμότητας. Αλλά αυτή ήταν η πρόφαση. Η ουσία ήταν ότι το «ναι» στις FREMM θα άναβε κόκκινο φως στην Ουάσινγκτον. Οι Αμερικανοί ήθελαν με κάθε τρόπο να μπλοκάρουν το ντιλ και να δώσουν στην Ελλάδα της δικές τους ελαφρές φρεγάτες LCS.
Πλέον ο ελληνικός στόλος προβλέπεται να έχει τέσσερις Belharra (κι αν…), τέσσερις κουρασμένες ΜΕΚΟ και τις S του ’80 που κρατούν την πρώτη γραμμή. Κι όλα αυτά ενώ οι Τούρκοι τρέχουν.
Το πρόβλημα δεν είναι οι FREMM που χάθηκαν ούτε αν θα έρθουν οι δύο FREMM από την Ιταλία. Το πρόβλημα είναι πως η Ελλάδα χρειάζεται ισχυρό ναυτικό, γιατί απέναντι της έχει δύσκολους γείτονες.
Όμως η ιστορία με τις FREMM είναι πιο… παλιά. Ξεκίνησε με παραλίγο έξι FREMM για την Ελλάδα, στην πιο χαρακτηριστική περίπτωση στρατηγικής ανωριμότητας και γεωπολιτικής χειραγώγησης.
Από το 2009 η Ελλάδα είχε πάρει απόφαση για έξι φρεγάτες FREMM ώστε να αντικαταστήσει τις γηρασμένες κλάσης Elli. Το Πολεμικό Ναυτικό πίεζε, οι Γάλλοι είχαν έτοιμο πλάνο και όλα έδειχναν ότι θα υπήρχε σοβαρό ναυπηγικό αποτύπωμα. Ύστερα ήρθε η χρεοκοπία και το σενάριο μίκρυνε. Από έξι πήγαμε σε τέσσερις μετά σε δύο και τελικά σε leasing με πιθανά μπόνους SCALP Naval και Aster 30. Κάποια στιγμή η Γαλλία φέρεται να πρόσφερε τις φρεγάτες δωρεάν για πέντε χρόνια. Και όμως η Ελλάδα δεν πήρε καμία.
Το σοκ ήρθε όταν η Γερμανία μπλόκαρε ευθέως το deal το 2011 γιατί δεν μπορούσε να ανεχτεί γαλλικά πλοία να αντικαταστήσουν τα παλιά γερμανικά χωρίς αντάλλαγμα.