Τα Ηνωμένα Έθνη ξεκίνησαν επίσημα δράσεις για την πρόληψη μιας οικολογικής καταστροφής στην Ερυθρά Θάλασσα. Όλα αυτά οφείλονται σε ένα πλοίο σχεδόν μισού αιώνα με περίπου 1,14 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου επί του σκάφους, το οποίο βρίσκεται στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης.
Το τεράστιο 47 ετών supertanker, το FSO Safer, έχει μείνει περίπου 5,5 μίλια από τις ακτές της Υεμένης, όπου έχει μείνει χωρίς συντήρηση εδώ και επτά χρόνια.
Η δομική του ακεραιότητα απειλείται και επιδεινώνεται ραγδαία, λέει ο ΟΗΕ.
Επιπλέον «υπάρχει σοβαρός κίνδυνος το πλοίο να χτυπηθεί από πλωτές νάρκες, να εκραγεί αυθόρμητα ή να διαλυθεί ανά πάσα στιγμή».
ΟΗΕ: Θα ήταν μια από τις χειρότερες πετρελαιοκηλίδες στην ανθρώπινη ιστορία
Το 2020, η Inger Andersen, Εκτελεστική Διευθύντρια Περιβάλλοντος του ΟΗΕ, προειδοποίησε εάν το πετρέλαιο του πλοίου διέρρεε στη θάλασσα, θα μπορούσε να απελευθερώσει τέσσερις φορές περισσότερο πετρέλαιο από ό,τι στη πετρελαιοκηλίδα του Exxon Valdez το 1989 στην Αλάσκα.
Το Exxon Valdez επηρέασε περισσότερα από 1.300 μίλια ακτογραμμής και σκότωσε χιλιάδες πουλιά και θαλάσσιες ενυδρίδες, εκατοντάδες φώκιες και σχεδόν 22 φάλαινες Όρκα. Πολλά είδη εξακολουθούν να μην έχουν συνέλθει μέχρι σήμερα, σύμφωνα με την NOAA, και η διαρροή ήταν μια από τις χειρότερες περιβαλλοντικές καταστροφές του έθνους στην πρόσφατη ιστορία.
Τα Ηνωμένα Έθνη εκτιμούν ότι εάν το πετρελαιοφόρο «ξεράσει», θα κόστιζε περίπου 20 εκατομμύρια δολάρια για τον καθαρισμό της ζημιάς και θα μπορούσε να επηρεάσει 17 εκατομμύρια ανθρώπους καταστρέφοντας κοραλλιογενείς υφάλους και γενικά τη θαλάσσια ζωή.
Κάτι που θα την έκανε «μία από τις χειρότερες πετρελαιοκηλίδες στην ανθρώπινη ιστορία».
Οι παράκτιες κοινότητες θα υποφέρουν περισσότερο. Εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας στον αλιευτικό κλάδο θα χαθούν σχεδόν από τη μια μέρα στην άλλη, τονίζει ο ΟΗΕ και προσθέτει ότι «θα χρειαστούν 25 χρόνια για την ανοικοδόμηση των ιχθυαποθεμάτων».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σημερινή κατάσταση οφείλεται στον εμφύλιο πόλεμο στην Υεμένη, ο οποίος συνεχίζεται από το 2014. Όταν ξέσπασε η σύγκρουση – μεταξύ της κυβέρνησης αυτής της χώρας και των ανταρτών Χούθι – το πλοίο έγινε μήλον της Έριδος, στις διαπραγματεύσεις και για τις δύο πλευρές. Οι συνομιλίες κι οι εργασίες διακόπηκαν το 2015.
Πλοίο “Ndeavor”
Η επίσημη έναρξη της αποστολής για την πρόληψη μιας τέτοιας καταστροφής έρχεται ένα χρόνο αφότου ο ΟΗΕ ξεκίνησε μια διαδικτυακή εκστρατεία crowdfunding, τη συγκέντρωση χρημάτων για τον σκοπό. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του οργανισμού, η ολοκλήρωση της αποστολής θα κοστίσει περίπου 144 εκατομμύρια δολάρια. Λείπουν περισσότερα από 20 εκατομμύρια δολάρια για την πλήρη χρηματοδότηση των μετοχών.
Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, το πλοίο «Ndeavor» έφτασε στο σημείο όπου βρίσκεται το δεξαμενόπλοιο FSO Safer στις 30 Μαΐου. Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα στην επιχείρηση διάσωσης.
Το πλοίο “Ndeavor” στάλθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη για να φορτώσει το πετρέλαιο που παρέμεινε στο FSO Safer για πολλά χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι η όλη επιχείρηση θα αποτελείται από δύο μέρη.
Salvage vessel arrived yesterday at site of decaying supertanker off #Yemen’s Ras Issa peninsula to prepare for removal of + 1 million barrels of oil. #Funding still urgently required to complete the operation. Read the whole Press Release: https://t.co/E1HTXwL7F3#FSOSafer pic.twitter.com/V3bJDYBVsY
— UN Yemen (@UNinYE) May 31, 2023