Η πτήση 370 της (MH370/MAS370) ήταν μια διεθνής επιβατική πτήση που εκτελούσε η Malaysia Airlines που εξαφανίστηκε στις 8 Μαρτίου 2014
Η συγκεκριμένη πτήση της Malaysia Airlines είχε αφετηρία το Διεθνές Αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ στη Μαλαισία προς τον προγραμματισμένο προορισμό της, το Διεθνές Αεροδρόμιο του Πεκίνου.
Το πλήρωμα του Boeing 777-200ER που καταχωρήθηκε ως 9M-MRO, επικοινώνησε τελευταία φορά με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, περίπου 38 λεπτά μετά την απογείωση, όταν η πτήση ήταν πάνω από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
Το αεροσκάφος χάθηκε από τις οθόνες λίγα λεπτά αργότερα, αλλά παρακολουθήθηκε από στρατιωτικό ραντάρ για άλλη μια ώρα, παρεκκλίνοντας προς τα δυτικά από την προγραμματισμένη διαδρομή πτήσης του, διασχίζοντας τη χερσόνησο της Μαλαισίας και τη Θάλασσα Ανταμάν.
Άφησε εμβέλεια ραντάρ 200 ναυτικά μίλια (370 χιλιόμετρα/230 μίλια) βορειοδυτικά του νησιού Πενάνγκ στη βορειοδυτική χερσόνησο της Μαλαισίας.
Με τους 227 επιβάτες και τα 12 μέλη του πληρώματος να θεωρούνται νεκροί, η εξαφάνιση της πτήσης 370 ήταν το πιο θανατηφόρο περιστατικό με ένα Boeing 777 και το πιο θανατηφόρο στην ιστορία της Malaysia Airlines. Μέχρι που ξεπεράστηκε από την πτήση 17 της ίδιας εταιρείας που καταρρίφθηκε πετώντας πάνω από την ανατολική Ουκρανία, στις 17 Ιουλίου του 2014.
Η συνδυασμένη απώλεια προκάλεσε σημαντικά οικονομικά προβλήματα στη Malaysia Airlines, η οποία επανεθνικοποιήθηκε από την κυβέρνηση της Μαλαισίας τον Αύγουστο του 2014.
Η αναζήτηση του αεροσκάφους, ήταν η πλέον πολυδάπανη στην ιστορία της αεροπορίας. Επικεντρώθηκε αρχικά στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και στη Θάλασσα Ανταμάν, προτού η ανάλυση των αυτοματοποιημένων επικοινωνιών του αεροσκάφους με έναν δορυφόρο Inmarsat έδειξε πιθανό σημείο συντριβής κάπου στον νότιο Ινδικό Ωκεανό
Η έλλειψη επίσημων πληροφοριών τις ημέρες αμέσως μετά την εξαφάνιση προκάλεσε σφοδρή κριτική από το την Κίνα, ιδιαίτερα από συγγενείς των επιβατών, καθώς οι περισσότεροι επιβαίνοντες στην πτήση 370 ήταν κινεζικής καταγωγής.
Πολλά κομμάτια θαλάσσιων συντριμμιών επιβεβαιώθηκε ότι προέρχονταν από το αεροσκάφος που ξεβράστηκε στον δυτικό Ινδικό Ωκεανό το 2015 και το 2016.
Μετά από τριετή έρευνα σε 120.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων ωκεανού όπου δεν υπήρξε επιτυχία στο να βρεθεί το αεροσκάφος, το Κοινό Κέντρο Συντονισμού Οργανισμών που ήταν επικεφαλής της επιχείρησης, ανέστειλε τις δραστηριότητές της τον Ιανουάριο του 2017.
Μια δεύτερη έρευνα που ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2018 από τον ιδιωτικό εργολάβο Ocean Infinity έληξε επίσης χωρίς επιτυχία μετά από έξι μήνες.
Βασιζόμενος κυρίως στην ανάλυση των δεδομένων από τον δορυφόρο Inmarsat με τον οποίο επικοινώνησε τελευταία φορά το αεροσκάφος, το Australian Transport Safety Bureau πρότεινε αρχικά ότι ένα συμβάν υποξίας ήταν η πιο πιθανή αιτία δεδομένων των διαθέσιμων στοιχείων, αν και δεν έχει επιτευχθεί συναίνεση σχετικά με αυτή τη θεωρία μεταξύ των ερευνητών.
Η υποξία είναι κρίσιμη παθολογική κατάσταση του ανθρώπινου οργανισμού, κατά την οποία, ολόκληρο το σώμα (γενικευμένη υποξία) ή ένα μέρος του (μερική υποξία), στερείται επαρκούς οξυγόνωση.
Σε διάφορα στάδια της έρευνας, εξετάστηκαν πιθανά σενάρια αεροπειρατείας, συμπεριλαμβανομένης της εμπλοκής του πληρώματος και της υποψίας για το δηλωτικό φορτίου του αεροπλάνου.
Πολλές θεωρίες περί της εξαφάνισης έχουν επίσης αναφερθεί από τα μέσα ενημέρωσης. Η τελική έκθεση του Υπουργείου Μεταφορών της Μαλαισίας από τον Ιούλιο του 2018 ήταν ασαφής, αλλά τόνισε τις αποτυχίες του Μαλαισιανού Πύργου Ελέγχου να επιχειρήσει να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος λίγο μετά την εξαφάνισή του.
Ελλείψει οριστικής αιτίας εξαφάνισης, οι συστάσεις και οι κανονισμοί για την ασφάλεια του κλάδου των αεροπορικών μεταφορών που αναφέρουν την πτήση 370 είχαν ως επί το πλείστον σκοπό να αποτρέψουν την επανάληψη των συνθηκών που σχετίζονται με την απώλεια.
Αυτά περιλαμβάνουν αυξημένη διάρκεια ζωής της μπαταρίας σε υποβρύχιους φάρους εντοπισμού, επιμήκυνση των χρόνων εγγραφής σε καταγραφείς δεδομένων πτήσης και καταγραφείς φωνής πιλοτηρίου και νέα πρότυπα για την αναφορά θέσης αεροσκάφους πάνω από τον ανοιχτό ωκεανό.
Στην πορεία οι θεωρίες που αναπτύχθηκαν για την πτήση 370 της Malaysia Airlines ήταν η ακόλουθες
Διακοπή ρεύματος
Ο σύνδεσμος SATCOM λειτούργησε κανονικά από την προ-πτήση (αρχίζοντας στις 00:00 MYT) έως ότου απάντησε σε ένα μήνυμα ACARS εδάφους-αέρος με ένα μήνυμα επιβεβαίωσης στη 01:07.
Τα μηνύματα ACARS εδάφους-αέρος συνέχισαν να μεταδίδονται στην πτήση 370 έως ότου το δίκτυο του Inmarsat έστειλε πολλαπλά μηνύματα ως «Αίτημα για επιβεβαίωση» στις 02:03, χωρίς απάντηση από το αεροσκάφος.
Κάποια στιγμή μεταξύ 01:07 και 02:03, η ισχύς χάθηκε στο SDU. Στις 02:25, από το SDU του αεροσκάφους εστάλη ένα «αίτημα σύνδεσης».
Μια ανάλυση των χαρακτηριστικών και του χρόνου αυτών των αιτημάτων υποδηλώνει ότι η διακοπή ρεύματος κατά την πτήση είναι ο πιο πιθανός ένοχος
Το πλήρωμα δεν ανταποκρίθηκε στην υποξία
Μέσω μιας ανάλυσης που έγινε βγήκε το συμπέρασμα ότι το θέμα της υποξίας ταίριαζε καλύτερα στην όλη κατάσταση και σε ό,τι αφορά στο χρονικό διάστημα των πέντε ωρών της πτήσης καθώς ταξίδευε νότια πάνω από τον Ινδικό Ωκεανό, χωρίς επικοινωνία.
Πάντως δεν υπάρχει συναίνεση μεταξύ των ερευνητών σχετικά με το μη ανταποκρινόμενο πλήρωμα ή τη θεωρία της υποξίας.
Τον Μάιο του 2018, υπήρξε πόρισμα ξανά ότι η πτήση δεν είχε τον έλεγχο όταν συνετρίβη
Συμμετοχή επιβατών
Δύο άνδρες επιβιβάστηκαν στην πτήση 370 με κλεμμένα διαβατήρια, γεγονός που δημιούργησε υποψίες αμέσως μετά την εξαφάνισή της. Τα διαβατήρια, ένα αυστριακό και ένα ιταλικό, είχαν αναφερθεί ότι είχαν κλαπεί στην Ταϊλάνδη τα δύο προηγούμενα χρόνια.
Η Ιντερπόλ δήλωσε ότι και τα δύο διαβατήρια περιλαμβάνονταν στη βάση δεδομένων της «Κλεμμένα και Χαμένα Ταξιδιωτικά Έγγραφα» και ότι δεν είχε γίνει έλεγχος στη βάση δεδομένων από τότε που τα διαβατήρια αναφέρθηκαν για πρώτη φορά ως κλεμμένα.
Οι δύο επιβάτες αργότερα αναγνωρίστηκαν ως Ιρανοί άνδρες, ο ένας ηλικίας 19 ετών και ο άλλος 29 ετών, οι οποίοι είχαν εισέλθει στη Μαλαισία στις 28 Φεβρουαρίου χρησιμοποιώντας έγκυρα ιρανικά διαβατήρια. Οι δύο άνδρες πιστεύεται ότι ήταν αιτούντες άσυλο.
Ένας επιβάτης, ο οποίος εργαζόταν ως μηχανικός πτήσης για μια ελβετική εταιρεία τσάρτερ αεριωθούμενων αεροσκαφών, ήταν για λίγο ύποπτος ως πιθανός αεροπειρατής επειδή θεωρήθηκε ότι είχε τις σχετικές «αεροπορικές δεξιότητες»
Πάντως από πλευράς Ιντερπόλ ξεκαθαρίστηκε ότι δεν επρόκειτο για τρομοκρατικό επεισόδιο.
Συμμετοχή πληρώματος
Αμερικανοί αξιωματούχοι πιστεύουν ότι η πιο πιθανή εξήγηση είναι ότι κάποιος στο πιλοτήριο της πτήσης 370 επαναπρογραμμάτισε τον αυτόματο πιλότο του αεροσκάφους να ταξιδέψει νότια στον Ινδικό Ωκεανό.
Η αστυνομία ερεύνησε τα σπίτια των πιλότων και κατέσχεσε οικονομικά αρχεία και για τα 12 μέλη του πληρώματος, συμπεριλαμβανομένων τραπεζικών λογαριασμών, πιστωτικών καρτών και εγγράφων υποθήκης.
Στις 2 Απριλίου 2014, ο Γενικός Επιθεωρητής της Αστυνομίας της Μαλαισίας είπε ότι περισσότερες από 170 συνεντεύξεις είχαν διεξαχθεί ως μέρος της ποινικής έρευνας της Μαλαισίας, συμπεριλαμβανομένων συνεντεύξεων με μέλη της οικογένειας των πιλότων και του πληρώματος.
Τελικά δεν κατέληξαν σε κάποιο συμπέρασμα
Πάμε όμως και στο πιο ενδιαφέρον στοιχείο για την πτήση 370 της Malaysia Airlines που αφορά στις θεωρίες συνωμοσίας.
Από τη στιγμή κατά την οποία δεν υπήρξε κάποιο συμπέρασμα από τις παραπάνω έρευνες ήταν απόλυτα αναμενόμενο να αναπτυχθούν διάφορα σενάρια.
Οι Los Angeles Times και το ABC News ανέφεραν ότι είναι πιθανό να υπήρξε αεροπειρατεία. Και μάλιστα έφεραν στην επιφάνεια ένα σενάριο να μετέφεραν οι αεροπειρατές το αεροσκάφος σε ένα απομακρυσμένο νησί. Βέβαια κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για κάτι τέτοιο ενώ δεν επιβεβαιώνεται από αξιωματούχους της Μαλαισίας.
Τον Μάριο του 2014 ο μεγιστάνας των ΜΜΕ, Ρούπερτ Μέρντοχ ανήρτησε στο Twitter ότι η εξαφάνιση της πτήσης οφειλόταν στους τζιχαντιστές που ήθελαν να δημιουργήσουν προβλήματα στην Κίνα!
Αργότερα ανέφερε ότι η πτήση μπορεί να ήταν κρυμμένη στο βόρειο Πακιστάν «όπως και ο Μπιν Λάντεν»!
Τη θεωρία ακολούθησε και μια ρωσική εφημερίδα υποστηρίζοντας ότι «άγνωστοι τρομοκράτες είχαν αρπάξει το αεροπλάνο και το οδήγησαν στο Αφγανιστάν κρατώντας ομήρους τους πάντες»
Υπάρχει ακόμα μια θεωρία που αναφέρει ότι το αεροπλάνο απήχθηκε από την Βόρεια Κορέα όπως ακριβώς είχε συμβεί το 1969 με την πτήση Korean Air Lines YS-11.
Βέβαια δε θα μπορούσαν να λείψουν και οι θεωρίες συνωμοσίας σχετικά με επιχειρηματικά ζητήματα. Μετά την εξαφάνιση του αεροσκάφους εγκρίθηκε μια πατέντα σχετικά με την κατασκευή ολοκληρωμένων κυκλωμάτων σε ημιαγωγούς. Τέσσερις επιβάτες που επέβαιναν στην πτήση είχαν από 20%!
Κι όπως παρουσιάζεται, προβλεπόταν ότι το μερίδιό τους θα πήγαινε στην εταιρεία Freescale Semiconductor σε περίπτωση θανάτου τους.
Ανατριχιαστικό!
Υπάρχει ακόμα ένα σενάριο που αναφέρει ότι το αεροσκάφος της Malaysia Airlines καταλήφθηκε από πράκτορες των ΗΠΑ που το μετέφεραν στη στρατιωτική βάση «Ντιέγκο Γκαρσία» στη βρετανική επικράτεια του Ινδικού Ωκεανού.
Η Daily Mirror ανέπτυξε αυτό το σενάριο αναφέροντας ακόμα ότι ο πιλότος είχε εκπαιδευτεί στο να προσγειώσει το αεροπλάνο σε ένα νησί του Ινδικού Ωκεανού με μικρό διάδρομο! Το FBI αμφισβήτησε πλήρως τους ισχυρισμούς αυτούς και τόνισε ότι όσα ανέφερε η Mirror ήταν αστήριχτα και χωρίς πηγές.
Ένας πρώην πιλότος των γαλλικών αερογραμμών ισχυρίστηκε ότι η πτήση της Malaysia Airlines καταρρίφθηκε από το στρατό των ΗΠΑ κοντά στη βάση «Ντιέγκο Γκαρσία».
Δύο δημοσιογράφοι εφημερίδας των Μαλδίβων έφεραν μαρτυρίες ανθρώπων που ισχυρίστηκαν ότι είδαν το αεροσκάφος, νωρίς το πρωί να πετά πάνω από το νησί τους και ότι αναγνώρισαν τα διακριτικά της εταιρείας.
Και μέσα σε όλα αναπτύχθηκε και η θεωρία περί «αυτοκτονίας του πιλότου» επειδή ήταν υποστηρικτής του πολιτικού της αντιπολίτευσης της Μαλαισίας, Ανουάρ Ιμπραήμ.
Άλλες θεωρίες αναφέρουν ότι το αεροσκάφος καταρρίφθηκε μετά από βολές ή ότι δέχθηκε κυβερνοεπίθεση στα συστήματα πτήσης.
Αν φανταστούμε ότι εδώ και 8 χρόνια δεν έχει βρεθεί απολύτως τίποτα, συμπεραίνουμε ότι είναι απόλυτα λογικό να αναπτύσσονται τέτοιες θεωρίες.