Ελληνοτουρκικά: Το πρώτο ελληνικό υποβρύχιο και η απάντηση της Τουρκίας που όπως και τώρα κυνηγούσε την Ελλάδα η οποία έβλεπε μπροστά.
Στα μέσα της δεκαετίας του 1880, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, θέλοντας να παραμείνει μέσα στις τεχνολογικές εξελίξεις της εποχής αλλά και να διατηρήσει το αξιόμαχο του Στόλου, είναι από τα πρώτα ναυτικά στον κόσμο που επιθυμεί να εντάξει στη δύναμή του ένα Υποβρύχιο σκάφος.
Πρόκειται για το “NORDENFELT-I“. Κατασκευασμένο στο Ekensberg της Σουηδίας, βασισμένο στα σχέδια του Άγγλου κληρικού George Garrett και χρηματοδοτούμενο από τον Σουηδό κατασκευαστή όπλων Thorsten Nordenfelt, από τον οποίο έλαβε και το όνομά του.
Σκάφος ελλειπτικού σχήματος, μήκους 19,5μ. και μέγιστου πλάτους 2,75μ. Είχε εκτόπισμα εν καταδύσει 55tn και δυνατότητα κατάδυσης έως τα 15μ. Η κίνησή του προερχόταν από μία ατμομηχανή 100 ίππων, η οποία του έδινε δυνατότητα ανάπτυξης ταχύτητας 9kn εν επιφάνεια και 2kn εν καταδύσει, με αυτονομία στην κατάδυση 160nm. Ήταν οπλισμένο με έναν τορπιλοσωλήνα, ο οποίος είχε τη δυνατότητα βολής μιας τορπίλλης 14” σε απόσταση 30μ. από το στόχο και εβρισκόμενο εν επιφάνεια.
Το “NORDENFELT-I” έφτασε στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 1886 (αποσυναρμολογημένο).Τον Μάρτιο του ίδιου έτους έκανε τις πρώτες του δοκιμές στον Φαληρικό όρμο, κατά τις οποίες παρουσιάζει στοιχεία αξιόπλοου σκάφους εν επιφάνεια, αλλά δεν ισχύει το ίδιο και στην κατάδυση, όπου εμφανίζει πολλά προβλήματα ευστάθειας, στεγανότητας και προβλήματα στην εκτόξευση της τορπίλλης.
Όλα αυτά το έκαναν μη αποδεκτό από το Πολεμικό Ναυτικό και ανενεργό έως το 1901 οπότε και καταστράφηκε.
Ελληνοτουρκικά: Το πρώτο ελληνικό υποβρύχιο και η απάντηση της Τουρκίας
Λίγο μετά τις δοκιμές του ελληνικού υποβρυχίου Nordenfelt, ο Τούρκος Σουλτάνος Αμπντούλ Χαμίντ II, ενημερώθηκε ότι η Ελλάδα είχε αγοράσει το υποβρύχιο «Nordenfelt I».
Ο Αμπντούλ Χαμίντ έδωσε διαταγές στο Υπουργείο Ναυτικών και ζήτησε να αγοραστούν πιο προηγμένα υποβρύχια. Μετά την παραγγελία, υπογράφηκε συμφωνία 11.000 λιρών μεταξύ του Υπουργείου Ναυτικών και της Nordenfelt για την αγορά 2 υποβρυχίων.
Τα υποβρύχια, των οποίων οι διαδικασίες συναρμολόγησης ολοκληρώθηκαν, δοκιμάστηκαν στο Iζμίτ τον Ιανουάριο του 1888 πριν ενταχθούν στο τουρκικό ναυτικό.
Τα δύο τουρκικά υποβρύχια, «Abdülhamid» και «Abdulmecid», που εντάχθηκαν στο οθωμανικό ναυτικό, δεν έμειναν ενεργά για πολύ.
Και τα δύο υποβρύχια ρυμουλκήθηκαν στον Κεράτιο Κόλπο μετά από πολλές προσπάθειες και δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ ξανά, για λόγους όπως η σύντομη διάρκεια βύθισης και τα προβλήματα ισορροπίας όταν εκτοξεύονταν τορπίλες.
Το 1910, οι Abdülhamid και Abdülmecid διαλύθηκαν στο ναυπηγείο Golden Horn.
Διαβάστε επίσης:
Τούρκοι: Το εμπόδιο του Μενέντεζ ξεπερνιέται εύκολα στα F-16
Πλήρης επιβεβαίωση: Με Πακιστανούς πιλότους πετούσαν τα τουρκικά F-16 στο Αιγαίο